Mind on alati köitnud see, kuidas saab väiketootmine oma toodangu poodidesse. See vähemalt tundub suur ja keeruline asi olevat ja ilmselt on ka. Must Küüslauk, ehk Must Umami, nagu nende viimane logo viitab, on täpselt sellline näide. Musta küüslaugu tootmine toimus seal samas, kus me saadet salvestasime. Mitte küll samas ruumis aga kohe kõrval ruumis ja pealtnäha mingeid ülisuuri toomise seadmeid näha polnud.
Just - see on lihtsalt musta värvi küüslauk, mis maitseb nagu küüslaugumaitseline banaan. Ma teen vist natuke liiga, aga sellel näitel on oma tõepõhi all. Nimelt on küüslaugus sama palju magusust, kui banaanis. Nii nad räägivad. Kui oled musta küüslauku maitsnud, siis tead, millest ma räägin. Oma olemuselt on tegu väga lihtsa tootega. Kuigi ta pole Eestis endiselt veel liiga tuntud, siis maailmas teatakse musta küüslauku küll. Eriti hästi teavad musta küüslauku ilmselt gurmaanid ja kokad. Mis seal salata - alles hiljaaegu tegin sea kontidest puljongit ja lisasin natuke musta küüslaugu pulbrit hulka. Ta annab mingi esmapilgul hoomamatuna tunduva sügavuse ja maitsetäiuse, sealt ilmselt tulebki Musta Küüslaugu praegune nimi: Must Umami. Omast kogemusest soovitan seda õige natukene lisada - nii tuleb puljongi enda maitse paremini esile. Seda võiks nimetada ka hea puljongi salajaseks komponendiks.
Ma arvan, et poodide ostujuhid hindavad Mustas Umamis just erilisust, lihtsust ja loomulikult ka omamaist päritolu. Lisaks on osa toodangust ka mahe. Poodide lettidel tundub tegu olevat puhta Eesti asjaga, kuna pakend on meiepärane ja raskesti hääldatavaid sõnu ei kasutata. Siin on ka üks põhjus, miks ma nimetan saates Margust musta küüslaugu maaletoojaks. Iga uus toiduaine peab esmalt omaseks saama ja alles seejärel hakatakse seda hindama. Ma pean siin silmas laiemat publikut.
Nagu Marguse jutust selgub, siis väga keerulist ja pisarateni rasket kadalippu seal polnud. Poed on Musta Umami kenasti vastu võtnud ja tundub, et ta on seal kogu aeg olnud ja saab alati olema. Toidupoe puhul on pidev saadavus väga tähtis, sest palju oste tehakse varasema kogemuse baasil.
Milline see on, ma ei tea. See pole mingi termin, vaid minu nägemus Musta Umami eduloost. Toiduainete suurtootjate toodete sisse arendatud must küüslauk on minumeelest väga hea näide aktiivsest turundusest. Suuremate eelarvete ja tuntud brändide toodetes olev komponent tundub ilmselt kindlam ja usaldusväärsem, kui ka päris musta küüslaugu tootepakki ostukorvi ei pane. Eriti nunnud on väiketootjate omavahelised koostööd, kus näiteks lambajuustu sisse lisatakse musta küüslauku.
Kogu Musta Umami lugu on tore just hea energia ja aktiivse tegutsemise pärast. Siin on tunda, kuidas Marguse isiksus on justki brändi peamine imagoloogiline tugi. Sellest on saates ka juttu. Õpetussõnadeks olgu see, et üks osa sinu väikese toodangu brändiks saamisel on just sinul, võtmeisik. Vahest ongi nii, et poed võtavad lettidele pealtnäha toote, aga tegelikult hoopis ostavad brändi. Kõigile ju meeldib positiivse vaibiga element poe keskkonnas.
Kuula ja anna teada, kas oled Musta Umamit juba proovinud.