Uhhuu.ee

August 28, 2020

Audioloeng on nagu podcast ainult et natuke igavam

Räägin audioloengutest ja võrdlen neid podcastidega. Toon välja ka mõned seigad, mis teevad audioloengust nauditava.

Tegeledes podcastide ja audioloengutega

on selgelt tunda kahesuguste inimeste hoiakuid: ühed armastavad ja kuulavad podcaste, teised ei kuula. Enamasti ei ole tegu põhimõttelise hoiakuga, sest infoedastusviis ei ole põhimõtteküsimus. Tegemist on siiski infoga, mida edastada ja seetõttu saame rääkida nendest, kes juba kuulavad ja neist, kes veel ei kuula.

Audioloeng vs podcast

Kindlasti on maailmas olemas väga karme näiteid superigavatest audioloengutest. Ma mõtlen selliseid, mille kuulamisel oled kogu aeg kannatuse piiril - kas talud veel lõigukese või mitte. Audioloeng infoedastusviisina on midagi superkuiva ja megahuvitava vahepealset. Sain seda teada oma esimest audiokursust tehes.

Audioloengu ja podcasti episoodi peamised erinevused

Podcast erineb raadiosaatest sisust vabama aja ja -teemakäsitluse poolest. Kuid podcast ei pea olema jaotatud sisulõikudeks ega omama strukuuri. Audioloengut on hea kuulata siis, kui lubatud teemad on läbi töötatud ja iga lõiguke sisaldab ainult ettenähtud infot. Alati võib teemast ka kõrvale kalduda, aga ikka mingites piirides. Teine erinevus on sisuline: podcasti episood käsitleb teemat arutlevalt aga audioloeng püüdleb ammendava käsitluse poole. Podcasti episoodis on täiesti loomulik, et kõikidele küsimustele ei saadagi vastust. Audioloeng sellist vabadust iga kord lubada ei saa. Vahel saab, kui tegu on näiteks filosoofilise seisukoha selgitusega.

Meelelahutuslik pool

Ilmselt oled proovinud kuulata mõnda edetabeli tipus olevatest podcastidest. Mõnele meeldib pidev killu rebimine, aga mõnda inimest selline naljafookus ei köida. Audiloeng ei pea olema tingimata igav aga naljategemine ja kildude viskamine ei kuulu sinna maailma. Kuidas siis luua meelelahutuslikku audioloengut? Esmalt peab lektori hääl tekitama huvi sihtgrupis. Iga loeng ei saagi kõikidele meeldida, aga kõigile sihtgrupi esindajatele võiks hääl vähemalt natukene meeldida. Samuti on oluline helitöötlus ja vahekõllid. Ma ei tea, kui paljudele meeldib kuulata taustamuusikaga audioloengut, aga kahtlustan, et taustamuusika audioloengusse ei sobi. Võib olla siis, kui teema lubab? Näiteks budistliku maailmavaate selgituse taustaks või inspiratsiooniloengu taustaks.

Miks mitte siis juba videoloeng?

Video on järjest loomulikum info edastamise viis. Samas ei ole ta eriti praktiline. Näiteks hommikusörgil või tööle sõites ei saa keskenduda videoloengu vaatamisele. Ilmselt on siin lahenduseks siis videoloeng, mille heliriba on piisavalt kvaliteetne, et kõrvaklappides muu tegevuse kõrvale kuulata. Lisaks on video tootmisel vaja tegeleda nii pildi, kui heliga. See kolmekordistab töömahtu. Video eelis on siiski visuaalse info edastamise võimalus. Nimelt saab videoloengusse näidata nii vaheslaide, videolõike, üldkaadreid lektorist ja muud olulist infot. Kindlasti on videoloengus olulised ka rääkija välimus ka kaadriehitus. Audioloeng keskendub ainult olulise info edastamisele. Lisaks võid mikrofoni taga istuda kasvõi pidžaama väel - keegi seda nagunii ei näe.

Audioloeng, mis on tehtud videoklipiks.

Räägin endale vastu ja nõustun, et videokujul olev audioloeng on samuti täiesti mõistlik lahendus. Visuaalne osa võib olla ainult üks pilt kogu video jooksul. Pildil võib olla rääkija portree, pealkiri ja veel natuke infot. Tehniliselt on tegemist videoklipiga, sisuliselt on audioloeng.

Audioloeng kui uue aja märk.

2020 on meile õpetanud suures mahus digitaalset suhtlust. Audioloeng on üks neist lahendustest, mis võimaldavad ilma klassiruumis viibimata loeng ära kuulata ja info omandada. Tänapäeval on igal arvutil ja nutiseadmel mikrofon ja salvestusprogramm. Samuti on olemas tasuta variandid helitöötlemiseks ja avalikustamiseks. Rääkimata pisut kallimatest helikaartidest ja mikrofonidest, mis koostöös professionaalse helitöötlusprogrammiga annavad sageli helistuudio kvaliteedi kätte.

Lõpetuseks

Info edastamine on olnud ajaloos sama oluline, kui saab olema tulevikus. Oma ülikooliajast mäletan paljusi mahlakaid lektoreid, kelle loengud olid nii huvitavad, kohe kahju, et neid uuesti kuulata ei saa. Audiloengud võtavad mahuliselt vähem ruumi, kui videoloengud, neid on lihtsam kuulata ja infokandjatel säilitada. Podcastide revolutsioon on hetkel (aastal 2020) veel Ameerika mandril aga küllap jõuab ta varsti ka siia, Eestisse.

Tahtsin postituse lõppu lisada mõned audioloengute lingid, aga neid on väga raske leida. Isegi võimatu.

Enda audioloengu lingi lisan ikka - tellige ja kuulake:

online.opime.ee

 

Uku Nurk
Olen lõpetanud Kunstiakadeemia (endise nimega ERKI) ja peale seda töötanud loovpositsioonidel mitmes reklaamiagentuuris. Peamiselt Kontuur Leo Burnett'is ja Agentuuris La Ecwador. 

Aastast 2017 olen freelancer ja töötan kodus. Pakun brändikonsultatsioonie, WordPressi koolitusi, reklaamikoolitusi ja teen ka WordPressi veebe.
KOOLITUSED
Õpime.ee - koolituskeskkond
Töökeskkond, mille abil viin läbi TLU loovkirjutamise loengut. Seal on ka infot minu koolituste kohta
MUUSIKA
Music for podcasts
Taustahelide pank, kus saab valida videoklippide jaoks muusikat. Muideks - esialgu on kõik muusika tasuta!
  •