Tere Bard, palun kirjuta mulle 2 lauset sellest, milline on Eesti reklaamtekstide üldine tase? Küsisin seda Bard'ilt. Tema vastas nii:
Tere!
Eesti reklaamtekstid on üldiselt head, kuid võiksid olla veelgi loomingulisemad ja kaasahaaravamad.
Lugupidamisega, Bard
Huvitav oleks teada, millistest veebilehtedest see info pärineb. Mõtlesin ka ükspäev katsetusele, et kirjutada oma blogisse midagi sellest, mida mitte keegi mitte kunagi ei kirjuta, aga mida kõik tahaksid lugeda ja seejärel laseks tehistaibul midagi "ise" kirjutada ning leiaks oma sõnad sealt eest. Kas sinul on juhtunud seda, et oled saanud tehistaibult omaloodud materjale? Minul ei ole. Üks põhjustest on selles, et ma ei kasuta tehistaipu tekstide kirjutamisel. Ka seda teksti siin ja praegu ma kirjutan ise, nii hästi või halvasti ma seda oskan.
Aga ma olen kasutanud ja kasutan ka edaspidi Bardi tekstide kirjutamisel. Ingliskeelsed sõnastused on üsna raskesti aimatavad ja vahel ei suuda ise sääraseid mõttekujundeid pakkuda.
Siin on päring:
how would you put this sentense nicely: "English language is hard to write because I cannot think of different ways to say things smoothly in English"
ja siin on vastus:
"I find English writing challenging because I sometimes struggle to find the right words to express myself fluently."
Väga noobel sõnastus, kas pole? Kui pead oma välismaisele äripartnerile enda seisukohti kaunisõnaliselt väljendama, siis kulub ära küll. Inglise keele oskamiseks sujuvas käibekeeles peab keelekeskkonnas umbes pool aastat elama. Ainuke mure, mis mul tehistaipu kasutades ette kolksatab, on muudetud mõtted ja lisatud sõnakujundid. Kohati leian omaenda kohmakad ingliskeelsed tekstid olevat parema säraga, kui liimerdavad ja klanitud Bardi tekstid.
Tehistaip kirjutab kõik sirgeks, lisades tekstidele omapoolseid mõttekujundeid. See ei pruugi sugugi halb väljenduslaad olla, kuid isikupära jääb sedapuhku nullilähedaseks. Omapära on jõuline tähelepanu ja meeldejäävuse allikas. Eriti reklaamtekstides. Siiski on paljud Eesti turundajad ainult selle peale väljas, et saaks end väljendada võimalikult impersonaalselt ja peavooluga sarnaselt.
Meenub seik reklaamtekstide koolituselt, kus muu seltskonna hulgas oli koolitusele tulnud ka üks reklaamiagentuuri tekstikirjutaja. Ma ei tahtnu seda talle ei teiste ees ega ka isiklikult öelda, aga tema tekstid olid sealse seltskonna kõige lamedamad. Nad lausa karjusid: MA TÖÖTAN REKLAAMIAGENTUURIS JA KÕIK, MIS MINU KÄEST TULEB, ON SIRGE.
Seejärel meenusid mulle silmi plahvatamapanevalt masendavad kujundused ja tekstid, mida olin sunnitud reklaamiagentuuri ridades genereerima, kuna "Just see on see, mida klient tahab". Olles hilisematel aastatel loovjuhi rollis, mõistsin et "Eesti otsib superstaari", Delfi.ee, Suvereporter ja muud säärased väljundid ongi suure osa Eesti elanikkonna sisendiks. Jah - sellesama elanikkonna, kes ostab ära kõik vorstid, leivad, juustud, juuksesirgendajad, põlevate silmadega öökulli aialambi ja kõik muu. Seal puudub tragöödia, mida ma arvasin end nägevat. Maailm ei ole hukas, ta polegi kunagi teistsugune olnud.
Google Bard on imeline tööriist, mis suudab ka kõige omapärasemad ideed täiesti sirgeks ja labaseks kirjutada ning seda ongi reklaamide jaoks vaja. Ma ei ole sakrastiline, ega irooniline. See on reaalne võimalus kirjutamisvõimetule ja ideedevaesele inimesele, luua täiesti roogitavaid ja värskena tunduvaid tekste.
Ma ei usu, et mõni kirjanikuhärra oma romaanikesed Bardi abiga valmis vormiks. Tean, et nii kunstnikud (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) ja mõni hull fotograaf ehk on kasutanud tehistaipu ja saavutanud seeläbi märgatavaid tulemusi. Väljenduslikkuse puudumise kompenseerib tehniline täislikkus. "Vaadake, ma tegin ka midagi sellist, on ju äge! Ma päriselt ka ise tegin!". Kunst ongi kohati juba liiga kontseptualistlikuks ja rahvakaugeks arenenud - tehistaip aitab kunstnikke jalgupidi maapeale tuua.
Oled näinud veebis selliseid pealkirju? Või on ehk silma jäänud sõnapaar: "Lorem ipsum"? Tegu on täitesisuga, mis peaks asendama midagi sisukamat, mida veel pole. Asendussõnad ja täitesisu ei häiri kedagi. Enamasti. Samuti pole muret ka tehistaibu reklaamtekstidega. Sa saad ju mõttest aru ja rohkem polegi vaja. Väljenduslaad ei häiri ja näeb üsna kammitud olemisega välja. Peamine reklaamitekstide kriteerium ongi eelmises lauses öeldu: "ei häiri". Tehistaip on laiade masside abiline, kes seda laadakultuuri üsna edukalt regenereerib. Mõned tarkpead ütlevad isegi tehistaibu olevat skämm, sest ta on lihtsalt natuke paremaks tehtud otsimootor. Sellisena oleks võinud otsimootorid juba kümne aasta eest olemas olla. Aga nähh - on ju vaja näidata viite sponsoreeritud linki ning muid SEO trikke, sest tehistaip enam sponsoreeritud linke ei näita. Kuigi tegelikult võiks ju näiteks Andrus Kivirähk õpetada mõne kuuleka tehistaibumootori tema moodi mõtlema ja kui tahad, et sinu reklaame kirjutaks Andrus Kivirähk, siis maksad! Googlile. Mitte Andrusele, sest tema said oma mõtete müümise eest juba 500.- kätte.