VÕTA ÜHENDUST 

online.opime.ee tegemine

August 26, 2020

Siin postituses räägin online.opime.ee keskkonna loomisest ja audioloengutest. Kuidas ma nendeni jõudsin ning online keskkonda paigutasin. Kuidas ma selle kursuse tegin? Kuna ma annan Tallinna Ülikoolis loovkirjutamise loenguid, siis mõned korrad tekkis vajadus loeng edasi lükata. Kõik tudengid ei saanud osaleda ja seetõttu otsustasin lisada kursuse tekstide juurde ka helilise loengu ehk audioloengu. Loengus räägitavast […]

Siin postituses räägin online.opime.ee keskkonna loomisest ja audioloengutest. Kuidas ma nendeni jõudsin ning online keskkonda paigutasin.

Kuidas ma selle kursuse tegin?

Kuna ma annan Tallinna Ülikoolis loovkirjutamise loenguid, siis mõned korrad tekkis vajadus loeng edasi lükata. Kõik tudengid ei saanud osaleda ja seetõttu otsustasin lisada kursuse tekstide juurde ka helilise loengu ehk audioloengu. Loengus räägitavast jutust eristab audioloengut kontsentreeritud sisu ja selgem ülesehitus. Seistes klassi ees on tegelikult palju lihtsam rääkida ja osa suhtlust toimub ka tudengitega. Audioloeng ei olegi lihtsalt loeng, mille ma olen salvestanud, vaid eraldi kirjutatud skript, mis peaks andma piisavalt elulise ja mugava tunde kuulamiseks ja samas ei sisaldaks liialt suvalist täitejuttu.

Nii ma siis lugesin teise ja ka kolmanda loengu sisse ja hoolimata sellest, et endale meeldis, sain tagasisidet, et tegu ei ole päris audioloengu, vaid lihtsalt huvitava jutuga. Puudus oli süsteemsest käsitlusest. Ma ei ole süsteemne inimene oma olemuselt ja seetõttu pidin umbes pool aastat loksutama audioloengu formaati, et minu teemakäsitlus oleks konkreetsem.

Mõned näited

Iga loeng peab algama ja lõppema sisse ja väljajuhatusega. Millest räägitakse ja kuidas teemat käsitletakse. Tundub iseenesestmõistetav teadmine, aga mina pidin selleni esmalt jõudma.

Teemakäsitlus peab alluma sisupunktidele. Lihtsalt temaatiline monoloog venib kole pikaks ja olulised punktid võivad välja jääda. Lisaks - see, millest minul on huvitav rääkida, ei pruugi just kõigile huvitav tunduda.

Mahukamate teemade puhul peab loengu lõpus olema sisukokkuvõte. See tõmbab loengu kenasti kokku ja tuletab meelde peamised räägitud punktid. Avastasin tegemise käigus, et päris iga loengu lõppu ei ole mõtet kokkuvõtet teha. Lühemad teemad saab selgeks ka lihtsalt rääkides.

Helifail

Nii näeb välja üks audioloeng minu helitöötlemisprogrammis

Loengu pikkus

Tahaks ju rääkida ikka võimalikult pikalt, et kõik saaks öeldud. See on vale. Keegi ei viitsi kuulata liialt pikka loengut, kuna veebikursus toimub vabatahtlikkuse alusel ja kuulajad ei istu mitte ühes klassiruumis, vaid vajutavad "Kuula" nuppu alles siis, kui neil selleks sobilik hetk tekib. Siin tuleb mängu omamoodi naljaks seik: Eesti on nii pisike, et siinsed vahemaad ei võimalda liiga pikkasid formaate luua. Ma teen ka mitut podcasti ja sealsete episoodide pikkused on umbes 1 tund pikad. Jutuajamise puhul on tegemist teistsuguse infoga ja seda võib pikemalt kuulata. Samuti ei pea podcasti episoodi puhul eriti keskenduma. No ega nüüd audioloengu puhul samuti keskenduma ei pea, aga pikk audioloeng väsitab.

Audioloengute tutvustus online.opime.ee esilehel

10 minutit on paras

Jõudsin oma katsetustega kümne minuti juurde. Reaalsuses tähendab see erineva pikkusega loenguid, aga keskmine jääb 10 minuti piiresse. Sedasi on loenguid parem mahutada oma päevatoimetuste vahele ja nad ei väsita omapika sisuga ära. Audioloengute pikkus tingis omakorda iga teema jaotamise mitmeks loenguks. Teema algab sissejuhatusega, edasi tuleb teemaarendus, siis iseseisva töö kätteandmine ja lõpuks minu versioon iseseisvast tööst. Muidugi peab selline loengute ja teemade süsteem olema ka kenasti sirvitav ja jälgitav, seetõttu tegin ise õppekeskkonna.

online.opime.ee - miks selline aadress?

Oma Tallinna Ülikooli reaalsetes loengutes kasutan opime.ee keskkonda loengu tugimaterjalina. Iga minu loeng on jaotatud kolmeks: teooria, iseseisev töö ja tagasiside. Seega igas loengus saavad tudengid kirjutada antud loengu teemal ühe kirjutise ja sellelega ka tagasisidet. See on nagu omamoodi minu õpetamistööriist, kus ühtlasi on näha ka kõikide tudengite õppetöö ja osavõtt. Seega online.opime.ee keskkond on justkui teine tehniline lahendus sama teema õpetamiseks veebis.

Õppekeskkonna loomine

Ma ei ole arendaja ja minul ei ole nii süsteemset mõtlemist, kui programmeerijatel. Sellegi poolest meeldib mulle ise oma veebilehed valmis teha ja otsida sellekohaseid teadmisi. Kohe, kui hakkasin veebipõhist kursuste süsteemi looma, sain aru, et asi on palju raskem, kui algselt tundub. Tegemist ei ole lihtsalt loengute kogumi, vaid terve suure süsteemiga. Suur osa kogu süsteemist koosneb tudengite "kantseldamisest". Kui loed seda artiklit ja oled kokku puutunud veebipõhise teenuse pakkumisega, siis tead väga hästi, et tavalisel veebilehel ja teenuselehel on üsna suur vahe. Ma ei lasku siin tüütutesse tehnilistesse detailidesse, aga lõpuks avastasin ühe plugina, mille abiga saab luua oma veebi LMS süsteemi. Inglise keeles: learning management system.

Krutskiga sissejuhatus loengu esilehel.

Iseseisvad tööd

Mingil väga kummalisel põhjusel ei ole olemas sellist õppesüsteemi, mis sisaldaks tavalist loengute struktuuri ja samas võimaldaks tundengitel ka omapoolseid töid sisestada ja minul nendele töödele ka tagasisidet anda. On nii üht-või teistmoodi lähenemisi, kuid ükski ei vasta minu soovidele. Ma nimelt tahtsin väga võimatut asja - et sisestatud iseseisvad tööd oleksid avalikkusele kättesaamatud, kasutajapõhiselt kättesaadavad ja minu poolt nähtavad ning kommenteeritavad. Seega raiskasin mitu kuud lihtsalt iseseisvatele töödele sobiva lahenduse leidmiseks. Tuletan igaks juhuks veelkorra meelde, et ma ei ole programmeerija. Lõpuks leidsin siiski vidina, mis mulle meeldis ja täitis kõik minusoovid.

Fookus on õppimisel

Kuna ma olen osaliselt ka kujundaja/disainer/loovjuht või ma ei tea, kes veel, siis tahtsin kangesti luua ägedat keskkonda. Selle mõtte matsin varsti maha, sest efektse disaini korral jäi õppekeskkonna põhiline funktsioon varju. Tõmbasin kõik "kellad" ja "viled" maha ja üritasin luua nii nappi raamistikku oma loengutele, kui vähegi sain. Ma ei tea veel, kas online.opime.ee täidab oma eesmärki, aga eks aeg toob välja kõik head ja vead.

Loengu õppekeskkond.

Kolm asja korraga

Pool aastat tegelesin korraga nii keskkonna arendamise, teemade loomise kui ka audioloengute salvestamisega. Otsatult põnev ja pingeline aeg sai lõpu 2020 a. augustis, kus suutsin lõpuks keskkonna avalikuks testimiseks avaldada. Keskkonna arendamisega olen tavaliselt "tagurpidi Ants" sest vaatan jooksvalt asju ümber ja ei planeeri ette. Teen nii, kuidas kõhutunne ütleb ja see on loomulikult väga ressursse raiskav protsess. Mulle meeldib sedasi - rohkem ennast ei õigusta. Audiloengute loomise tehnilise protsess hakkas aina paremini sujuma. Keskmiselt suutsin lugeda ühe loengu nädalas. See ei ole siis lihtsalt pooletunnine mikrofoni ees istumine, vaid teema loengute kirjapanemine sedasi, et loodud teksti oleks hea lugeda. Ma püüdsin vahepeal ka ilma skriptita lugeda, aga see ei õigusta ennast. Mitte minu puhul. Lisaks olen ma ka helitöötluse fänn ja ei luba endale lohakalt ega halva kvaliteediga salvestusi.

Tulevik

Lugesin oma siiamaani kirjutatud postitust ja siin tekib mulje, et tegin nii audioloengud, kui ka online.opime.ee keskkonna lihtsalt ühe kursuse tarbeks. Ei - keskkond mul mõeldud ikka kursustele. Uued teemad on juba mustandina olemas ja tahaks juba seda kõike edasi teha. Hetkel on vara veel, kuna testgrupi tagasiside võtab aega ja niisama "puusalt paugutada" ei ole mõtet. Seega - olen täitnud oma ammuse unistuse: online õppekeskkond.

Reklaamtekstide kirjutamise põhialused

Viimased ajad on näidanud veebipõhise õppe vajalikkust. Pealtnäha võib tunduda, et kõik on ju veebis olemas ja me oleme e-riik. Tegelikkuses on veebipõhise õppe keskkondi veel vähe. Mõtlen siinkohal veebipõhise õppe keskkondi, kus saab õppida kõike, mis pähe tuleb. Eesti koolitusfirmad on ilmselt ikka veel hoogu võtmas, saamaks aru, et nende käes on olemas teadmine ja oskus, mida saab ka riiulilt müüa. Vaja on ainult natuke uurimistööd teha ja mõtelda - midagi kontimurdvat ei ole. Kui juba mina sain sellise keskkonnaga hakkama, siis miks sina ei saa? Sellepärast et sa oled harjunud tegutsema teistmoodi. Reaalne koolitamine ja loengute andmine ei kao kusagile, lisanduvad ainult online versioonid.

Ma vist unustasin mainida, et minu eelarve oli 0€? Loomulikult on mul eelnevalt olemas arvuti, tarkvara ja helisalvestamise seadmed. Ma ei taha uhkustada sellega, et ma õppekeskkonna tegin. No tegelikult natuke ikka tahan uhkustada ka. Aga peamiselt soovin olla inspiratsiooniks teistele koolitajatele ja koolitusfirmadele.

Turundus ja podcastid

Podcastid ja teenused. Kirjuta mulle ja selgitame välja, kuidas saab abiks olla.
VÕTA ÜHENDUST
envelopephone
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram