VÕTA ÜHENDUST 

Reklaamiutoopia (nõrganärvilistele ei soovita mette)

November 10, 2023

Miks annab jumal inimesele õiguse kirjutada, kui ta seda õigust isegi katsuda ei taha. Olgu siis siinne pikk mõtelus ikka sellesama õiguse kasutamiseks mõeldud. Nime poolest reklaamiutoopia, sisu poolest hurjutus.

Hiljuti avalikuks saanud Meta kiunatus EU kantselööride pressungi all on pannud mind mõtlema kõiksugu kummalistele asjadele. Nagu enamik teab, siis pakutakse nüüd näoraamatu ja instagrami vaatamisel koguni kahte valikut: kas soovid reklaame vaadata raha eest või ilma rahata. See, et sätetes päris sellist sõnastust ei anta, on lihtsalt "tela tehniki" nagu meie naaberrahvus ütleb. Teisisõnu on see ju formaalne konstanteering, kuna Facebook ja Instagram on oma olemuselt ju reklaamikeskkonnad ehk reklaamikanalid. Tasulised reklaamid on üks teema aga "soovitatud postitused" on teine teema. Reklaam jääb reklaamiks, vahet pole, kas tal on hundinahk või lambanahk seljas.

Samuti "ehmatas" meid hr Googel isiklikult: nimelt lubas ta vitsa anda kõigile, kes reklaamidest ädblokker abiga mööda vaatavad. Kuidas küll julgeb keegi reklaame mitte tahta ja mitte vaadata? Täiesti arusaamatu. Selles valguses on meie kommertstelekanalitel ikka ääretult helge põli: kas sa hüppad reklaamidest üle või vaatad kõik põhjalikult läbi, siis raharullid veerevad ikka magusasti äritelekanalite taskutesse. Tagasi tulles aga auväärse Googeli juurde, on minu arvates asi ikka väga tõsine: tegelikult on siit uudisest näha maailma rahvaste ühinemist reklaamide vastu.

Pöörame nüüd uue lehekülje ja kirjutame selle ajaloo ümber. Siiamaani on kõik ajalookirjutajad teinud enamikest ajalooraamatutest samuti reklaamibukletid ning raha ja muude hüvede eest pannud seal asjad täpselt nii, nagu keegi auväärt herr või frau on vähegi soovinud. Aga mina tahan siinkohal näidata hoopis teistsugust tõde, sest nagu sa aru kipud saama, siis õigust ma siinkohal ei räägi mette. Nimelt tahavad ju kõik inimesed reklaame näha ja see on reklaamiandjate väide. Tegelikkus on aga sootuks teistsugune: inimesed ei taha reklaame üldse näha. Läheme selle täiesti vale ja läbinisti võltsfilossoofilise väite sügavustesse: reklaamid on tüütud, nad ei haaku absoluutselt üldse ja ei anna meile midagi kasulikku. Liiatigi suudavad nad oma tüütu kordusega nahast välja kupatada isegi kõige rahulisemad isikud. Reklaamides antud tüütult sarnaste moodustega näitavad kõik kanalid ühtesid ja samu lollusi järjepanu ja verstade viisi. Mis veelgi hullem: paljud nutikad insenöörid ja konstruktorid on välja leiutanud säänsed moodused, kus reklaame näidatakse täiesti süütutele inimestele täiesti ootamatutes kohtades. Ning tundub olevat lausa kuldreegel, et mida ootamatum koht aga reklaami näitamiseks on, seda paremini see reklaam mõjub. Justkui me elamegi siin ilmas ainult selle jaoks, et olla kellegile reklaamivaatleja.

Minu uues peatükis toimub täiesti vastupidine oopus. Nimelt tabab kõiki reklaamtegijaid, planeerijad, tellijaid ja kanaldajaid mingi ingellik kuldvits ja nad hakkavad korrapealt mõistma, kuidas asjad peaksid käima. See omakorda nakkab kõiki suure isuga reklaame vaatama ja nendest üldse mitte mööda minema. Selles hullu unenäo sarnases võltsreaalsuses loovad reklaamiloojad sootuks teistel põhimõtetel oma loomingut. Nad kasutavadki sõna looming selle õiges mõistes. Nimelt tüütute korduste asemel ja ärakulunud ühtede ja samade piltide, liikuvpiltide, laulude ja trikkide asemele kukuvad nad järsku rääkimagi iga ettevõtmise lugu. Leiutades sealjuures ääretult inimlikke ja kasulikke nippe, kuidas reklaam mõjuks huvitavalt. Liiatigi leiutatakse välja ka lõpuks õppereklaamid. Õppereklaam ei ole mitte reklaami õppimiseks ette nähtud moodustis, vaid ettevõtte reklaam, mis omab tarkust andvat sisu. Tüütult lällutavate ja imalate lugude asemel kukuvad siin auväärt ärimehed järsku oma toodetest ka päriselt rääkima ja seda üldse mitte ülistavas, vaid täiesti normaalses keeles. Et selline muutus tavainimesi mitte surnuks ei ehmataks, siis peab raudselt olema ka üleminekuaeg. Kuidas aga kõik reklaamid ühtemoodi headusse liikuma saada, seda ei tea vanajumal ise kah mitte. Sellepärast muutuvadki minu ulmepeatükis kõige õigema meelega reklaamitekitajate teosed kõigepealt. Ega siis ainult reklaamide tegijad ei ole peategelased - ikka tellija on see kõige tähtsam, kuna tema ju oma rahakotti kergendab heas lootuses, et nüüd peale reklaamide näitamist siis õnn lõpuks ka tema õuele jõuab. Nüüd ei taha aga reklaamide tellija sugugi minna enam nende juurde ja kergendada oma kukrut seal, kes ikka vanamoodi seatempe teevad ja rahvast reklaami-isanda raha eest tüütavad. Suisa vastupidi - nüüd otsivad nad tikutulega taga neid, kes asja õigesti mõistavad ja tahavad ka ise rahvale ainult head. Kui säänsed kooslused reklaamikonstrueerijatest, kanaldajatest, rehnutipidajatest ja muudest asjapulkadest on leitud, siis võib üks õitseng ja lillepidu alata.

Sugugi mitte ei käi too kaadervärk, nagu ta täna päriselt käib, et kõik istuvad kordamööda eri laudade taga ja lükkavad aga oma rammusa leemega taldrikut suure kukruga ostja poole. Vaid ikka nii, et kõik saavad ühiselt kokku ja arutavad, et kuhu ja millal siis panna too reklaam nii, et ta ilmsüüta inimest ära ei ehmataks.  Et ikka annaks inimesele ka midagi kasulikku peale ja lubaks ärahirmunud vaesekest tasahilju harjuda ka teistmoodi tegelikkusega. Et aga selline teguviis on väga harjumisevastane, siis peab kõikidele tükkidel olema küljes "Ei kunagi enam" juhtkang. Kui inime seda peaks puudutama, siis ei näe ta enam kunagi sedasorti teoseid. Mis praeguse META ja mitteMETA peal on saatanlikuks saanud, on see, et kui ühe pea maha raiud, siis kasvab sinna kolmkümmend tükki asemele. Ning need pead ei saa enam kunagi otsa. See mõistukõneline valeväide aga omakorda tähendab seda, et vahet pole, milline on reklaam, siis kui inimene aga julgeb ei öelda, siis näidatakse talle veel hullemaid reklaame ja veel rohkem.

Meie väljamõeldises olev juhthoob on aga sootuks teise iseloomuga. Nimelt, kui aga midagi natuke ei meeldi, siis koheselt lõpetatakse nii selle, kui ka teiste ja sarnaste ilguste näitamine. See paneb nüüd reklaamitohtrid küll pead vangutama, aga teeb ka ääretult ettevaatlikuks. Enam ei loe rohkem on uhkem lausung. Ei ole enam olemas ka mitut moodi mõtlemist ühegi auväärse ärimehe seljakotis nii nagu seda täna on. Siis saab ikka see, kelle reklaami näha ei taheta koheselt ise vitsa, selle asemel, et tema annab vitsa sellele, kes tema reklaami isuga vaadata ei taha. Ja kui ka peaks ilmuma jummala palge ette säärane tegelinski, kes kõigest hoolimata vanamoodi vankrit edasi lükkab, siis mitte ainult et tema rumal reklaamipood ära keelatakse vaid ka tema äri ära keelatakse. Põhjuseks on asjaolu, et kuidas üleval nõnda ka all. Need, kes ilmsüüta inimesele midagi kasu ei too, neile pole ka vaja anda nii suurt sõnajõudu, et nad kõik kogu aeg meie pildimasinates ja kõrvakuulmistroppides ja käelugemismasinates meie tähelepanu ära tõmbavad ja aega raiskavad. Need äraspidised mehed ja naised saavad oma nukrat laulu laula näiteks heina kaarutades või tee pealt prahti ära pühkides, mis neile ja tavalisele inimesele kokkuvõttes palju kasulikum peaks olema.

Kuna aga reklaam muutub minu uskumatus ulmeunenäos ikka järjest paremaks, siis lõpuks saab ka latsekeste koolikordadesse palju paremad moodused, kuidas neile mitte võltsviisakusi ja ilmaasjata tobedusi ei õpetataks, vaid ikka päriselt elus vajaminevaid asju näidatakse. Kuna meie loos on reklaamid juba niigi ära kodustatud, siis nüüd hakkavad nad lastele ka paremini maailma selgitama ja iseäralikke nippe rääkima ja sugugi mitte ainult enda huvides, vaid ikka kogu maailma huvides. Sellisel moel saab näiteks suure kõhu ja kukruga herradest ja provvadest koguni koolide toetajad. Ja seda mitte läbi nende haisvate rahatähtede, vaid läbi tegevuse.

Mõistagi tõstad sa nüüd käed taevapoole ja karjud: "issand tule aita sellel vaesel ja rumalal kirjatsural saada õigeks". Nimelt arvad sa et säärane asjade käik ju mõjutab kõiki koolilatsekesi mõtlema ainult nende toetajate liinis edasi. Ei, sedasi see asi siin minu ulmeloos - kordan veelkord üle ULMELOOS - ei käi. Kuna igaüks, kes on aga kasvõi ühe korra välja andnud tüütut reklaami ning näidanud seda rahvale siis kui ta käib kemmergus, naudib oma vaesemehe õhtupalukest või sõidab lihtsalt vankriga turule, siis selline kurjapärane ärimees ei saa ühtegi õigust mõjutada ei toetada ega ka aidata kedagi. See on pikk teekond ja minu ulmeraamatu peatükis, mis täis uskumata unenägusid, kus nähakse ette, et kõik toimub järk järgult. Need, kes ennast õigesti õigustavad ja kelle reklaame lausa tahetakse vaadata, siis need saavad ka järjest suuremat sõnajõudu ja nende äri lööb ka õitsele. Mis praeguses sistemis on ikka väga pahupidiselt, on see, et kes aga kõvema häälega pröökab ja kõiki rohkem tüütab, siis see on ikka õigem mees ja metslase kombel teiste üle naerab. Seetõttu on ka tema mõtlemine juba selline, et kui ta teeb omale omikul kauni näo pähe, aga ise ainult vaatab, kuidas vassida saaks. Kuna päris südame põhjani pole aga keegi liiga halb, siis toetutakse mugavuste ja hoolimatuse peale, mis omakorda tekitab säänse olukorra, kus pealtnäha kenakene on rahvale hoopis karistuseks. Justkui ilmsüüta inimesi karistatakse selle eest lollide ja tüütute reklaamidega, et nad üldse siin ilmas julgevad elada ja mitte alla neelata kõike solki ja prahti, mis aga vähegi ette tuleb. Nüüd harjuvad kõik müügiletid, pisikesed kindakudujad, köösnerid, pottsepad, põllumehed ja kes iganes suure häälega ja koledasti karjuma ja kaagutama. Eks ikka sellepärast, et nad ei oskagi midagi paremini teha, kuna nad pole ilmapeal näinudki, et midagi paremini võiks olla. Nad ei olegi ise pahad, aga nad ei tea, et saab ka teistmoodi. Suurte kõhtude, vedruvankrite ja ilmatute kukrutega toimetajate koletu pröökamise moodus on sedavõrd suure kõlaga, et selle hirmsa lärmi tõttu ei oskagi teisiti mõelda.

Külma higiga otsaesist, mis selle hirmsa mõteluse lugemisel takkaotsa tekkinud, peab rahumeelsete sõnadega nüüd palistama ja õrna rätikukesega tupsutama. Kindlasti soovin ma mitte sugugi rikkuda praegust maailmakorda ja luban, et säänse ulmekirjutise koheselt maha võtan, kui aga keegi midagigi peaks minule nipsatama. Loomulikult on kõik auväärt reklaamikanalid, rahvanäoraamatud, kuldaväärt ning üdinisti ausad ärihärrad ja prouad ikka väga õigel teel ja midagi muuta oleks ikka väga vale. Suurmeestest loomehiiglased, reklaamivankrite vedajad, teie maailmal on suur sära ja teie loomingut austatakse rahva seas meeletult. Iga teie sõna saetakse silmadega saepuruks koheselt, kui te aga suvatsete midagigi välja panna. Ma küll praegu ei saa, aga kohe, kui küttepuud saan saetud, siis aheldan ennast teie kõigi ühistöös sündinud imekenade ja ilusate ja kasulike liikuvpildiraamatute ette ning vaatlen seda vaikides ning härdas meeles. Kui aga peakski minu silmades olema näha mõni pisar, siis see on ainult tänulikkusest ja soovist et aga veel ja veel tahan ma saada neid reklaame, mis loodud. Kõige viimane asi, siin maa peal, on see, et suure kõhu ja helde meelega härra Googel, härra Meta ja ka kõik teised minu peale viltu vaataksid. Minu elu eesmärk ongi ju ainuüksi eksisteerida, et neile headmeelt teha ning olla kõigest üks alandlik teener, kes eales ühtki paha sõna ei lausu. Ka sina, kes sa aga oled näiteks lugupeetud isandate aidapoiss või köögisulane ehk isegi kammerteener, siis pole mingil juhusel põhjust minna kusagile salaja sosistama, mis aga härrade kõrvu võiks jõuda.

Kui see kirjutis siin ka kuidagi kedagi solvama tundub, siis pean veel ühe korra mainima, et tegu on liialdava ulmelooga.  Aga olen tänulik kõikidele, kes minu ulmele kaasa mõtlevad ja on oma nõrkuse hetkedel ise samamoodi tundnud. Teile soovin ma rääkida, et kõik säänsed mõtted, mis praegu ulmeks sobivad, saavad kunagi teoks. Seda eriti siis, kui paljud inimesed nii mõtlema kukuvad. Et aga minu sulest midagi niisugust üldse tulla sai, siis põhjus on ikka minu suures patukoormas. Selle maailma nägemine läbi viltuse reklaamiklaasi ja sellest ka välja tulemine on hirmus katsumus, mis aga omakorda näitab kõike palju õigemas valguses.

 

 

Turundus ja podcastid

Podcastid ja teenused. Kirjuta mulle ja selgitame välja, kuidas saab abiks olla.
VÕTA ÜHENDUST
envelopephone linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram