VÕTA ÜHENDUST 

Klišeed

April 22, 2024

Räägime klišeedest kommertstekstides. Saatekülaline on Kadri Hurt. Justnimelt räägime, sest klišeede teema pole mitte pilt, vaid tuhande tükiga pusle. Iga saatekene on üks tükk, mida terviku loomiseks vaja läheb.


Ehk on tõsi, et viledaks kulunud sõnad ja mõtted suruvad iga järgmise põlvkonna kahetsusväärsesse nõiaringi ja testivad ärksama vaimu taluvuspiiri. Kuid patt on nuriseda neil, kelle jaoks see on võimalus silma paista. Raske on soovida vähem tekste, kui nende kirjutamine ongi sinu äri mõte. Ja teinekord on ka tekstikirjutajal kumm tühi või on ta põlvili valiku ees, kas müüa maha teenus või põhimõtted. Kui keel oma ühikutega on kuigipalju piiratud ning teatud kordused on seetõttu vältimatud, siis väljapääs võib olla tähenduse nihutamine ja sõnaloome. Äraleierdatut saab pöörates ja väänates enese kasuks pöörata. Laenates selleks aga materjali teisest keelest, on mõistlik korraks mõlgutada, kas südametunnistus lubab niigi räsitud emakeelele järjekordse karuteene.
On pisut naljakaski, et vasturääkivalt on klišee teine tähendus seotud trükkimise kui kordusega, kus iga järgmise tõmbega peadki saavutama eelmisega identse tulemuse. Võtame kätte ühe suvalise lendlehe – sisult ootame, et ta rabaks meid jalust, kuid kandja ise olgu eristumatu. Ärme siis lajata kajata!

Kadri Hurt


Hea kuulaja - avalda arvamust, kas seal toas oli elevant või ajan ma puhast jama? Kas valdav enamus kodulehtede tekstidest, kommertsartiklitest, reklaamidest ja sotsiaalmeediapostitustest kannavad ärakulutatud sõnakujundeid? Minumeelest kannavad. Tegu pole mitte kultuurikandja mälestuspeoga, vaid siiski tähelepanu juhtimisega. Tore on rääkida selliste inimestega, nagu Kadri, sest hoolimata tagasihoidlikust loomusest, sõnastab ta oma kirjutised värvilisteks ja huvitavateks.

Tänase päeva kirjapildi horisont dikteerib üha jõulisemaks kõiki järgnevaid tekste. "Ma peaks nüüd kodulehe tekstid ära kirjutama" mõtleb väikese ettevõtte omanik, kui ühelauselisi ja ajutisi tekste oma veebis silmab. Tahaks kirjutada informatiivselt ja kõik viimseni ära rääkida, kuid samas peaks tekst olema ütlemata soe ja kõnetav. Nähtud ja kuuldud sõnamoodustised hüppavad juskui ise sõrmede alt välja ja kodulehe tekstid saavad tehtud.

Mahategemisel pole mingit mõtet, sest negatiivsus ei kanna. Väljendab ainult negatiivset hoiakut. Rohkem värvi ja huvitavat sõnaseadet saab siis, kui juhtida tähelepanu tekstide üksluisusele ja maneeridele. Olen oma koolitustel pööranud rohkesti tähelepanu ka strateegiale. Kuidas kirjutada olulisest sedasi, et vähem olulisem ei segaks. See on mind omakorda pannud kahe heinakuhja vahele - kas siis pöörata tähelepanu argumentidele või kirjapandu originaalsele värvikusele. Eks ma püüan mõlemat õpetada, aga - kui aega napib, siis valin enamasti strateegia.

Siit tulebki välja temaatiliste saadete olulisus. Klišeede teema käsitlemine tundub võitlusena tuuleveskitega ega anna mingit efekti aga näen loomingulise lähenemise olulisust. Olen ka Tallinna Ülikooli tudengeid juhendades märganud, et kui sõnakujundeid ja mõttekonstruktsioone käsitleda, siis areneb ka see osa inimestes paremaks, kuigi alguses ei pruugi tulemusi näha.

Värvikad tekstid on kui kompott olulistest punktidest, huvitav sõnastus mahlaks marjade ümber. Strateegiat on lihtsam edasi anda, see allub kindlatele reeglitele. Kujundlikkust ja loomingulisust tuleb käsitleda pikalt ja pidevalt.

Suured tänud Kadri Hurt, kaasa rääkimast ja mõtteid põrgatamast. Kadri tegemisi näeb näiteks siin  ja siin.


Aitäh Karolina Alpius täiendamast. Saates mainitud Tinderi kampaania võis olla tõesti seesama. Kampaania autor: Karolina Alpius.

Link kampaaniale siin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

KUULA SIIT:

Turundus ja podcastid

Podcastid ja teenused. Kirjuta mulle ja selgitame välja, kuidas saab abiks olla.
VÕTA ÜHENDUST
envelopephone linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram