VÕTA ÜHENDUST 
turundustunni podcast

Tund aega turundusjuttu

Soovin edasi anda erinevaid aspekte, mis turunduses ette tulevad. Minu jaoks on siin valdkonnas päris palju sellist, mida pole piisavalt käsitletud ja kus ma tunnen, et saan abiks olla.
Kuula siit:

Avasin valimised.ee lehe ning lugesin Europarlamendi valimistel olevate erakondade valimisprogramme. Siin saates toon välja nii head kui vead ja lõpuks ka 2 kõige selgema sõnastusega programmi. Alla tunni ei õnnestunud.

Huvitav, kuidas peaksid suhestuma omavahel erakonna programm ja erakonna valimisprogramm? Kas nad peaksid olema mingis loogilises alluvuses või on valimiskampaania siiski taktikaline käik ja erakonna programm - strateegiline suund? Ma usun, et erakonnad võtavad oma programme väga tõsiselt ja nende kirjutamine on kellegi töö. Kui programm on valmis, siis loetakse mitmesilmselt üle ning saadetakse parandused ja täiendused. Tekstide kirjutamise protsess pole mulle võõras ja  sageli on demokraatlik ja "kõik ütlevad midagi" protsess väga laastav. Tekstile ei teki ühtset joont ega hingamist.

Soovitan selliste protsesside puhul anda tekst inimesele, kes kõik üle vaatab ning ühtseks kirjutab. Kusjuures tema parandusi ei tohi keegi teine enam kahtluse alla seada ega ümber teha.

Sõnaline jõud on vähetähtsustatud klausel tekstide koostamisel ja seda selgitada on samuti keeruline. Teine raske teema on tekstide stiil. Ühtse stiili hoidmine on ainult esmatasand - hoopis tähtsam on sobiliku stiili valimine. Igal tekstil on oma roll ja sihtkoht, mille järgi tuleb valida sobilik stiil. Erakonna programm ei saa kanda ametliku teate ega ka artikli stiili.

Ametlikud või siis suupärased sõnaseaded kannavad endas tunnet, mida on juriidiliselt raske väljendada. Kõik on ju õige ja vajalikud faktid on välja toodud, kuid tekst ei tööta. Ei mõju! Teisalt võivad mõjuda küll aga mitte nii, nagu peaks. Ametlike tekstide kirjutamisel tekib sageli tunne, et kõik peab olema üliformaalne ning  öeldu kõlab paremini kasutades bürokraatlikku kirjamaneeri. Selge see, et erakonna sõnavorm peab kandma üldist hoiakut ja ei tohi mõjuda liiga suupäraselt, kuid bürokraatlik stiil on kaval. Kontrollides fakte, väljaöeldu õigsust ja õigekeelsust jääb sisu sageli varju.

Iga tekst kannab endas kahte sõnumit: otsene ja alateadlik. Kui need kaks telge omavahel kattuvad, siis on tekstid üldiselt jõulised ja selged. Ridade vahelt peab välja tulema sõnade pikendus tundemaailma, mitte sootuks teine sõnum. Näiteks maksuameti poolt saadetavad e-mailid räägivad sisus ühte ja ridade vahelt loeme ülalt alla vaatavat näpuviibutust.

Selleks, et erakondade valimisprogrammid oleksid kirjutatud kui võrdne - võrdsele, tuleb väljenduda võimalikult otse ja parasjagu napisõnaliselt. Sedasi ei lase liigne manerism tähelepanu hajutada ega kõrvale juhtida.

Soovin elusat ja ehedat kirjutamist!

Nõuanded erakondadele valimisprogrammide kirjutamiseks

Avasin valimised.ee lehe ning lugesin Europarlamendi valimistel olevate erakondade valimisprogramme. Siin saates toon välja nii head kui vead ja lõpuks ka 2 kõige selgema sõnastusega programmi. Alla tunni ei õnnestunud. Huvitav, kuidas peaksid suhestuma omavahel erakonna programm ja erakonna valimisprogramm? Kas nad peaksid olema mingis loogilises alluvuses või on valimiskampaania siiski taktikaline käik ja erakonna […]

Räägime klišeedest kommertstekstides. Saatekülaline on Kadri Hurt. Justnimelt räägime, sest klišeede teema pole mitte pilt, vaid tuhande tükiga pusle. Iga saatekene on üks tükk, mida terviku loomiseks vaja läheb.

(more…)

Klišeed

Räägime klišeedest kommertstekstides. Saatekülaline on Kadri Hurt. Justnimelt räägime, sest klišeede teema pole mitte pilt, vaid tuhande tükiga pusle. Iga saatekene on üks tükk, mida terviku loomiseks vaja läheb.

Podcasti salvestamine on samaaegselt lihtne ja ka keeruline tegevus. Ühelt poolt tahaks lihtsalt maha istuda ja jutud ära rääkida, teisalt aga võiks saade tulla kvaliteetne. Nende kahe äärmusega tegelevad ilmselt paljud podcastide tegijad ning minu roll podcasti produtsendina on olnud ühendada jutuajamine ja kvaliteetne saade. Muidugi käib ühe saate salvestamise juurde veel palju muud, näiteks saateks valmistumine, salvestuse aegade kokku leppimine ja saate juhtimine.

Mul on hea meel, et podcastindus on minemas rahva sekka ja formaadi võlud avanevad iga Eestis salvestatud saatega. Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli näitel on vaja kahte inimest, kelle ideedest sünnib podcast. Kuigi ma tõstan esile enda rolli produtsendina, siis sisulise poole pealt on Kristi Puusepp ja Aleksei Gaidajenko olnud loojad nii saate idee, külaliste valiku kui ka saate juhtimise osas. Just saate juhtimine on omamoodi huvitav teema sest nagu Aleksei saates ka mainib, aitab see kaasa ka hilisematel esinemistel. Saatejuhid saavad podcasti võtmetegelasteks ja saate kuvandi kandjateks, kuna kuulaja harjub saama just nende hoiakuid ja kõnemaneeri.

Mul on ääretult hea meel, et Õendus nähtavaks podcast on hakanud täitma oma eesmärki Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli õpilaste teavitamises ja mõjutamises. Saates mainib Kristi Puusepp paari juhtumit, kus õpilased on maininud infoallikana just Õendus nähtavaks podcasti. Rääkides noortest, siis üks teema, millest me saates ei rääkinud, on just generatsioonide ühendamine. Nagu Aleksei mainib, on Lääne Tallinna Keskhaigla õdede kesmine vanus üsna kõrge. Olen aru saanud, et õendus pole ainult oskused ja teadmised, vaid terve õenduskultuur. Sedasi on podcast ka omamoodi ühendajaks mitme põlvkonna vahel. Huvitavad saatekülalised on olnud nii noored ja äsja kooli lõpetanud, kui ka professorid ja auväärsed õendustegelased. Kõiki neid saad kuulata siit.

Suured tänud senise koostöö ja usalduse eest, Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli õenduse õppetooli juhataja Kristi Puusepp ja Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli õppejõud ja lektor ning Lääne Tallinna Keskhaigla õendusjuht Alseksei Gaidajenko.

Kristi Puusepp, Aleksei Gaidajenko ja Uku Nurk peale saate salvestamist.

Siin oleme TTK-s peale salvestuse lõppu.

 

TTK podcasti lugu

Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli podcast kannab nime Õendus nähtavaks. See on missiooniga podcast, mida teevad pühendunud inimesed. Saates räägime juttu Kristi Puusepa ja Aleksei Gaidajenkoga ning uurime, kuidas podcast aluse sai, kuidas käib saate tegemine ja mida nad soovitavad oma podcastiga alustajale.

 

Kuigi tehistaibust on viimasel ajal palju räägitud, siis püüan anda oma panuse valdkonnas, millega olen kokku puutunud. Minu punase tule on põlema pannud mitmed killukesed nii videoklippidest kui ka räägitud lausetest, kus tehistaipu kujutatakse lihtsa vahendina tekstide kirjutamisel.

Saates jõuab Taavi inimsuse mõttetuseni, kuna tehistaip teeb kõik ära. See on mõtlemise õige suund, sest elame siin planeedil ikka selleks, et luua oma reaalsus. Kultuurilised küsimused kuuluvad samasse kategooriasse ja minu rahustuseks jõuame ka nende teemadeni. Tehistaip ei jõua ilmselt kunagi peenhäälestuseni, kus näiteks tema loodud tammsaarelikud tekstid kõlaksid äratundmatuseni sarnaselt. Ka siis ei suuda tehistaip tabada kultuurilisi, sotsiaalseid ja hetkel aktuaalseid nüansse.

Inimesele on antud lõputu loominguline võime, mis avaldub enamasti kitsastes tingimustes, kus pea on täiesti tühi. Seda võimet saab arendada ja üllatuslikult on tehistaip siin mitte takistuseks, vaid abiks. Struktuuride loomisel, kavade paikapanekul ja kiirel lähteandmete leidmisel ei anna teda otsimootoritega võrrelda - ta on ülitõhus. Tekstide loomisel on tehistaip saamatu ja impersonaalne monster, kus meeletu andmete hulk ning arvutusvõimsus kasutatakse lameda ja näotu tulemuse saavutamiseks.

Suur aitähh Taavile saatesse tulemast ja arutlemast.

La Ecwadori loovjuht Taavi Lehari ja Uku Nurk peale saate salvestust muljetamas

La Ecwadori loovjuht Taavi Lehari ja Uku Nurk peale saate salvestust muljetamas

 

Kas tehistaipu saab kasutada tekstide kirjutamiseks?

Saab ikka, aga mitte nii, nagu arvata võiks. Saates arutame La Ecwadori loovjuhi Taavi Lehariga asjade üle laiemalt.

 

Nippidest ja trikkidest ma juba saates räägin, aga tahtsin veel seda mainida, et kõik siin toodud hoiakud on minu poolt kogetud ja nähtud hoiakud. Kui sa tunned ennast siin ära, siis on hea. Kui tundub võõras või paneb õlgu kehitama, siis on ka okei. Ma olen ise olnud selles kohas, kus ma ei saa aru, et kuidas tegelikult peaks tegutsema.

17 nippi

1. Kirjuta alati ideed, mitte teksti. Kui keskendud tekstile, siis jääb idee unarusse.
2. Ära kunagi kirjuta lühivormidest ainult ühte versiooni. Sa ei avasta sedasi oma loomingulisust.
3. Õpi aru saama, mis on klišee, selleks, et neid kas vältida või üldse mitte kasutada.
4. Kirjuta lihtsas keeles, las seaduseloojad ja juristid teevad oma tööd lepingutes ja seadustes. Sinu eesmärk on olla koheselt arusaadav.
5. Kui sinu reklaamlauses on 2 või rohkem koma, siis on midagi valesti.
6. Selleks, et kirjutada rohkem sihtgrupipäraseid tekste, loo omale kujuteldav sihtgrupi esindaja, kellele sa kirjutad.
7. Hoia kinni brändi häälest. Õpi selgeks selle ettevõtte brändi hääl. Kui pole, siis loo brändi hääl.
8. Kui sinu ettevõtte brändi hääl on üldsõnaline brändiülistuse mula, siis kirjuta omale ise brändi hääle copywriteri pikendus. Sedasi saad asjad konkreetsemaks.
9. Väldi asjade ütlemist läbi eituse.
10. Väldi naljade tegemist.
11. Ole lihtne ja arusaadav.
12. Testi oma tekste võhikute peal.
13. Copy ei ole mitte sinu privaatpidu, vaid ettevõtted räägivad rahvaga läbi copy, sina oled lihtsalt suu, mitte aju, hing ega süda.
14. Võta šnitti eesti vanasõnadest.
15. See on tähelepanu sõda ja sina seda ei võida: jää endaks ja väljenda läbi enda ettevõtte mõtteid.
16. Reklaam pole teadaanne, vaid kommunikatsioon. Sa suhtled sihtgruppide, konkurentide ja üldsusega.
17. Ole sotsiaalne ja kasuta aktuaalseid termineid.

17 nippi kuidas kirjutada paremat copyt

17 minu tähelepanekut selleks, et sa saaksid oma copytekstid paremaks.

Räägime Tiina Nuumiga kuulsast tehisintellektist. Milliseid töid saab selle abiga turunduses teha? Kas Chat GPT abiga kannatab sisu luua? Fookus ongi turundusel ja mitte millegil muul. Head kuulamist.

Chat GPT - turundaja abimees

Räägime Tiina Nuumiga kuulsast tehisintellektist. Milliseid töid saab selle abiga turunduses teha? Kas Chat GPT abiga kannatab sisu luua? Fookus ongi turundusel ja mitte millegil muul. Head kuulamist.

Kaasvestlejaks on Tiina Nuum. Professionaalse kirjutajana teab ta omast käest rääkida, kui palju läheb ühe artikli valmimiseks energiat ja aega.

Kuidas kirjutada artiklit

Kaasvestlejaks on Tiina Nuum. Professionaalse kirjutajana teab ta omast käest rääkida, kui palju läheb ühe artikli valmimiseks energiat ja aega.

Toon teieni ühe podcasti loo ja arvan, et see on heaks inspiratsiooniks nendele, kes soovivad luua oma podcasti. Saatekülaline on Kristel Kiens, Audentese podcasti saatejuht. Audentese podcast on leitav siit: https://audentes.ee/podcast/.

Kristel on ise ka väga inspireeriv tegelane ja kuna ma käin salvestamas ja hiljem ka töötlen nende episoode, siis pea iga episoodi puhul saan sealt just samasuguse episoodis mainitud pusletüki jagu teadmisi juurde.

Episoodis mainib Kristel ka mõnesi podcaste, mida ta kuulab:

Sam Harris ja Making Sense podcast

The Peter Attia Drive Podcast

Andrew Huberman ja Huberman Lab podcast

Tim Ferriss ja The Tim Ferriss Show

Kristel Kiens Audentese podcasti episoodi salvestamas

Kristel parajasti ühte Audentese podcasti saadet juhtimas.

 

 

 

Audentese podcasti lugu

Toon teieni ühe podcasti loo ja arvan, et see on heaks inspiratsiooniks nendele, kes soovivad luua oma podcasti. Saatekülaline on Kristel Kiens, Audentese podcasti saatejuht.

Siin episoodis räägin järelkajana Äripäeva müügiseminaril esitatud mõtet müügitekstidest.

Turundus on sageli mõõdikute tulemustel õnnestuv või ebaõnnestuv tegevuste sari. Müügikirja tulemust mõõdetakse kirja avamise protsendis ja ääretult oluline on kirja pikkus. Samuti peetakse tähtsaks seda, kas kirjutada "Sina" või "Teie" ning kas pakkumine paigutada teksti algusesse või lõpuossa.

Siin on hea näide ameerikalikust retoorikast, kus kõik inimesed on justkui ühe vitsaga löödud ja alati tahavad saada seda, mida sul vähegi pakkuda on. Seal videoklipis on mitu tõetera sees - eks ta minu arvamist mööda natuke tuim ole, aga ämeerikalik ellusuhtumine ongi pisut ülekultiveeritud alati.

 

Müügikirja pealkiri on oluline

Siin uudiskirjas rõhutatakse jällegi pealkirja tähtsust. Hoogsal ja huvitaval moel mõjub selline luuletusetaoline layout haaratavalt. Samas torkab silma ülepaisutatud soov meeldida iga hinna eest ja see omakorda sunnib minu aju kvalifitseerima selle meili lihtsalt üheks miljoneist.

Kristiseerida on hea, püüan siin kõrval olevast e-mailist ka midagi hea välja tuua: "Pööra tähelepanu pealkirjale" lausub kolme poja isa, kes on samas ka üle kahe meetri pikkune golfimängija. Tema napp ja ääretult lihtne väljenduslaad on sümpaatne. Küll ülekuumenenult ideaalne, aga siiski sümpaatne.

Põhjala Teetalu uudiskiri on teksti poolest päris sümpaatne, kuna kasutab just realistlikku laadi kirjatooni. Nemad on jällegi suutnud leida maailma kõige koledama ja igavama e-maili põhja, mis lausa sunnib nende e-maili kvalifitseeruma millekski otstatult tavaliseks. Vaadake ise.

Põhjala Teetalu uudiskiri

Vana nali: mida väiksemas ja nunnumas maakohas midagi tehakse, seda suuremad ja hirmuäratavamad nad välja tahavad paista. No igatahes - tekstid on neil toredad.

Minu nõuande-episood ei ole mõeldud tegutsemisjuhendina ega täpse ettekirjutusena teel võidule. Ma tahan külvata suhtumist, mis ei jäta külmaks. Ma tahan raputada kogu ärikommunikatsiooni oma väiksel ja vaiksel moel, äkki kunagi siiski midagi muutub.

 

 

Personaalsus ja ebakindluse jõud

Siin episoodis räägin järelkajana Äripäeva müügiseminaril esitatud mõtet müügitekstidest.

Räägime juttu Andres Kostiviga, kes on just õige mees vastama küsimusele - kuidas teha strateegilist veebidisaini. Juttu tuleb SEO st, veebidisaini protsessist ja paljust muust.

Andres Kostiv on Futuristi looja ja tegija. Rohkem infot siin:

https://www.futurist.ee

Andres kirjutas meie episoodi kohta ka asjaliku artikli, seda saab lugeda siit:

https://www.futurist.ee/post/strateegiline-veebidisain-7-olulist-sammu-hästitoimiva-ja-kasutajasõbraliku-veebini

See episood on ka videopildis nähtav siin:

Strateegiline veebidisain

Räägime juttu Andres Kostiviga, kes on just õige mees vastama küsimusele - kuidas teha strateegilist veebidisaini.
1 2 3 5

Turundus ja podcastid

Podcastid ja teenused. Kirjuta mulle ja selgitame välja, kuidas saab abiks olla.
VÕTA ÜHENDUST
envelopephone linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram