VÕTA ÜHENDUST 
turundustunni podcast

Tund aega turundusjuttu

Soovin edasi anda erinevaid aspekte, mis turunduses ette tulevad. Minu jaoks on siin valdkonnas päris palju sellist, mida pole piisavalt käsitletud ja kus ma tunnen, et saan abiks olla.
Kuula siit:

Reklaamitekstide kirjutamine on osake ärikultuurist. See tähendab, et enne kui jõutakse reklaami lahenduse ja sõnumini, tuleb ära teha suur hulk eeltööd. Lihtne ja lühike sõnum välimeedia plakati peal tundubki seetõttu nii lihtne, et ta on ju nii lühikene. Kõik, kes on reklaame teinud, teavad, et lühikeste sõnumite kirjutamine ongi see kõige raskem.

5 punkti, millest loovkirjutamisel kinni pidada

Aga ma ei hurjuta niisama. Jagan siin episoodis ka 5 punkti, millest kinni pidada, et edukalt reklaame luua. Ma ei saa anda mingit täiuslikku reklaamiloomise reeglistikku, vaid näidispunkte, mis aitavad eeltööd põhjalikumalt teha.

Tule loovkirjutamise koolitusele

Siin on link Äripäeva Akadeemia koolitusele: "Kuidas kirjtada reklaamtekste?"

Kui soovid minu loovkirjutamise töötuba enda firmasse tellida, siis kirjuta mulle siin jaluses oleva kontaktivormi kaudu.
Kahepäevase töötoa teemapunktid on siin.

Loovkirjutamine

Jagan siin episoodis ka 5 punkti, millest kinni pidada, et edukalt reklaame luua.

 

Seekord räägin üksinda, ilma saatekülaliseta. Jututeemaks on mull ja tegu on pigem retoorilise aruteluga, kui et maailma sätestamisega. Tegemist on raudkindlate hoiakutega, mis vahest hoiavad tagasi nii ärilist edu, kui ka brändikuvandi jõulist arenemist. Võib olla jäi episoodist selgusetuks see, et mis puhul mullis olek väljendub. Toon siin välja mõned sellised juhtumid, mida ettevõtete puhul olen täheldanud.

  1. Meie ei tee sotsiaalmeediat / meie teeme ainult sotsiaalmeediat.
    Näiteks mõnedele tundub, et Instagram on kindlasti midagi sellist, mida neile eales vaja ei lähe või siis, et nad justnimelt teevad ja peaasjalikult Instagrami postitusi, aga kontol on vaevu 150 jälgijat. Instagram ei ole ei hea ega halb, aga lihtsalt üks turunduskanal, kuhu saab panustada suhteliselt väikesete kulutustega. Ärge saage valesti aru - ma ei küta Instat, vaid toon välja selle seletamatu hoiaku tema suhtes.
  2. Kodulehe esileht peab ära mahtuma ühele ekraanile. 
    Jumal tänatud - sellist hoiakut kohtan aina vähem, aga siiski - ta on olemas. Kogu maailm skrollib veebilehti ja mingit muret sellega kunagi ei ole, aga kui kellegile ettevõttes meeldib koduleht, mis mahub ühele lehele, siis nii see peab olema ja kõik!
  3. Mahutame reklaampinnale võmalikult palju informatsiooni.
    Selgitan - reklaampind ju maksab ja ta juba on tellitud, siis tuleb järelikult maksimaalselt ära kasutada. Selliseid plakateid ja reklaame kohtame igapäevaselt ning nad on mõnes mõttes isegi head - korraliku sõnumiga ja õigesti kujundatud reklaamid paistavad sedas paremini välja. Konkurentide omad näiteks.
  4. Mulle meeldib/ei meeldi mingi värv
    Igavikuline teema, et kui kellegile ettevõtte juhtkonnast mõni värv ei meeldi, siis kindlasti peab kogu ettevõtte graafiline pool sellega arvestama.
  5. Meil ei ole mõtet rääkida kõigiga, vaid ainult oma sihtgrupiga/meie sihtgrupp on kõik Eesti inimesed, nii mees kui naine vanuses 0-100.
    Vahet pole, millised on ettevõtte müügid hetkel ja kas sihtgrupiuuringuid üldse on tehtud. Ikkagi peab alati tegema täpselt ühetoonilist reklaami, rääkides oma kujuteldavad sihtgrupiga. Et ma nüüd segadust ei tekitaks, siis tegelikult peavadki reklaamid olema suunatud kellegile ja rääkima vastavas keeles, aga selle hoiakuga minnakse vahel nii ekstreemseks, et unustatakse ära Eesti rahvaarv. Justkui Eestis oleks miljonites mõnda väga spetsiifilist sihtgruppi. Reklaamisõnum peab olema sihtgrupipärane ja selge, kuid sihtgrupp on ainult sihtimiseks, mitte ainult teatud inimestega rääkimiseks. Teine raudkindel äärmus on absoluutselt kõikide inimeste eelistamine, see viib tasapaksu sõnumini (meie oleme parimad vms)
  6. Tahame panna oma kodulehe esilehele selle, kui vana meie firma on.
    Vahest on juba piinlik, et justkui see aastanumber annaks kellegile mingit söödavat või käegakatsutavat tulu. Tegelikult ei ütle sinu 25 aastat kellegile midagi. Loomulikult tuleb ta välja tuua, aga mitte kodulehe/välimeedia/tutvustava teksti kõige olulisemal kohal. Siia alla liigitaks ka kõik jube olulisena tunduvad argumendid, mida paljud ettevõtted ikka aeg-ajalt suurelt reklaamivad, kuigi pole ei sihtgruppi hoiakuid uuritud, ega ka toote põhiargumente välja toodud. See on omalaadne grupimantra, mis tekib ettevõtte sees ja millest keegi peale omade midagi aru ei saa.

Kindlasti on selliseid raidhoiakuid veel, hetkel lihtsalt ei tule pähe. Kui sul tuleb mõni selline mulli tundemärk meelde, mille vastu oled põrganud, kui vastu betoonseina - anna teada. Eredamad panen siiasamasse postitusse kirja.

Mull

Tegemist on raudkindlate hoiakutega, mis vahest hoiavad tagasi nii ärilist edu, kui ka brändikuvandi jõulist arenemist.

Ülimalt stiilne ja äge bränd, mis torkab silma nii leviku kui ka väljanägemise poolest. Üks kõige olulisim koht Amanjeda juures on tema põhimõttekindlus. "Ma olen ka ise kõike seda, mida müün" ja täpselt selline point tuleb ka kommunikatsioonis välja. Episoodis räägin Katriniga just brändi aspektist ja sellest, et mismoodi sellist brändi üldse kasvatada ja teha. Amanjeda on minu jaoks üks neist inspireerivatest brändidest ja ma väga loodan et ka teie saate siit inspiratsiooni oma ettevõtete brändide arendamisel ja ehitamisel.

Amanjeda

Katrin Kuldma ja Amanjeda

Episoodis räägin Katriniga, et mismoodi sellist brändi üldse kasvatada ja teha.  

 

Rääkisime Taddy tegijate: Olevi ja Taneliga viimati 30.-ndal novembril. Siis oli nende ettevõte alles stardipositsioonil ja üritas aru saada, mis Eesti turul toimub. Tänaseks on nad juba omajagu edasi arenenud ja ka uue lähenemise leidnud. Kõrvalt on lahe teadvustada, kuidas viimased arengud tunduvad takkajärgi vaadates üsna loogilised, aga iga sammu taga on siiski omajagu kasvamist ja sünnitamist.

Kogu maailm liigub elektrooniliste lahenduste poole ja seda igas valdkonnas. Digiturunduses on analüütika juba nii orgaaniliselt sisse ehitatud, et ilma selleta ei kujutakski keegi mingeid tegevusi ette. Traditsioonilise meedia puhul on analüütika kaudne ja põhineb statistikal ning uuringutel. See on ka loogiline, sest näiteks välimeedia pinnast mööda jalutavat inimest pole võimalik kuidagi tuvastada.

Taddy on siiski leidnud mooduse, kuidas analüüsida inimesi, kes silmavad välimeedia reklaami. See on seotud tehnoloogia arenguga ja peaasjalikult näotuvastuse tarkvaraga. Kui ma keerutasin oma peas seda mõtet, mida kõike võiks kaamera välimeedia pinna juures tähele panna ja kuidas saadud infot kasutada, siis jõudsin üsna mitmete utoopiliste ideedeni. Samas tean ka seda, et igat uus lahendust on vaja arendada, läbi töödelda ja testida. See töölõik lasubki noorte tegijate õlgadel, kes ei ole kinni traditsioonilistes käsitlustes.

Ootan juba huviga järgmist Turundustunni episoodi Taddyga. Eelmine episood on siin.

Panen siia Taddy esilehe lingi, kus saab vaadata ja lugeda välimeedia vaataja analüüsi kohta.

https://taddy.ee/

Natuke allapoole kerides ilmub nähtavale video.
Välimeedia töötamise analüüsi saab tellida kirjutades aadressile:
info@taddy.ee

Head kuulamist.

Millised on Taddy arengud?

Taddy on siiski leidnud mooduse, kuidas analüüsida inimesi, kes silmavad välimeedia reklaami.

Lisan siia kõik lingid, millest episoodis juttu oli:

Seesami reisikindlustus: https://vimeo.com/316960279

Brand Estonia: https://vimeo.com/299481813

Kalev Chocolates: https://vimeo.com/247636039

Viru Valge Making of: https://vimeo.com/43701154

Viru Valge: https://vimeo.com/43698938

Memorieslab: https://vimeo.com/133708062

Caviar Films'i
iseloomustab äärmiselt rafineeritud pildikeel ja sinemaatilisus.

See on see tunne, kui näed ühte kampaaniat, aga sa ei tea, kuidas sellel kampaanial läks. Kuigi väga tahaksid teada 🙂 Mul oli Maks ja Mooritsa hakklihakampaaniaga selline tunne. Andsin oma kiusatusele järele ja saatus ise natuke aitas kaasa, kuna hiljuti intervjueerisin Atria turundusjuhti, kes tegeles just selle kampaaniaga - Äripäeva raadio saates: "Eetris on turundusuudised". Jaa - ma tean, et see ei ole normaalse ja tavalise inimese jutt, aga kui sa oled töötanud üle paarikümne aasta reklaamiagentuurides ja sa näed kõiki Eestis toimuvaid turundusaktsioone teise pilguga, siis on see täiesti normaalne.

Aitähh Mirjam!

Seega - Mirjam Endla - Atria turundusjuht, oli nõus tulema minu podcasti ja rääkima sellest kampaaniast.  Toimus aastal 2015. Võib olla nägite isegi? Järvel olid kahe tee vahel maailmatuma pika aja üleval välimeediapinnad ainult hakklihaga. Ka busside peal oli visuaal. Ühesõnaga kasutati pea kõiki klassikalisi meediakanaleid.

Ma rohkem siin ei räägi, lisan ainult kampaania teleklipi:

See kampaania sai väga põhjalikult läbi käidud. Uskuge mind - ta oli seda väärt!

Hakkliha

Maks ja Mooritsa hakklihakampaaniast räägime Atria turundusjuhi: Mirjam Endlaga.

Õppisin sellest saatest nägema asju teisiti: nutitelefoni äpp on lihtsalt üks väljund suurele pilvelahendusele. See tundub iseenesest mõistetav teadmine, isegi koolipoiss saab sellest aru. Kui toode on äpp, siis oleks ju loogiline, et ta saab ka vastavalt kommunikeeritud ja turundatud.

Kas äppile on brändingut vaja?

Paytailori puhul näiteks ei ole. Tegemist on intuitiivse baastasandi lahendusega, mis avab võimalused. Paytailoril on bränd olemas nii või teisiti, sest kõikide selle äppi kasutajate peades tekib varem või hiljem kuvand. Kuid makselahenduse puhul ei ole äppi kuvand seotud inimese enda kuvandi ega maailmavaatega.

Kui Paytailori logo saaks kaela riputada, kas see oleks siis bränding?

Jah, ilmselt küll. Kuigi ma hetkel ei tea, et millist ühiskondlikku hoiakut Paytailor edastaks? Paytailor ei olegi sellise kommunikatsiooni suunaga tegelenud.  Tegemist on rohkem platvormi, kui lõpptarbijaga. Paytailori klientideks on kaupmehed, kes pakuvad oma klientidele maksevõimalust. Nii, et kui keegi mingi läikiva logo kaela riputaks, siis see peaks olema kaupmees :). Siit tulebki Paytailorile idee - varustada kaupmeestest kunded Paytailori atribuutikaga.

Aga äppi peab ju lõppklient tõmbama!

Just - siin ongi tegu uue maailma lähenemisega, kus kummalisel kombel on kaupmees huvitatud sellest, et tema kliendid  kasutaks kellegi teenust. Paytailoril on tegelikult olemas peale äppi ka oma kodulehekülg ja tajutav visuaalne kuvand. Vaata Paytailori kodulehte!

Intuitiivsus ongi edukuse valem?

Jah - siin küll. Lahenduse lihtsus saab saatuslikuks nii kaupmehele kui ka lõppkliendile. Rääkisime episoodis ka sellest, et erinevates kultuurides on lisaks erinevatele keeltele ka erinevad nutitoimingute hoiakud. Need tuleb ära arvata ja täpselt paika panna selleks, et Londonis elav Jonathan saaks sekundi jooksul aru sellest, kuidas äppiga toimida. Kusjuures Jonathan ei pruugi käituda nutitelefonis samamoodi, kui näiteks Tartus elav Taivo.

Rahvusvaheline teenuseplatvorm

Eesti on Paytailori jaoks liiga väike, kogu maailm on just paraja suurusega. Selle ettevõtmise tegemistesse on sünnist saadik sisse kirjutatud rahvusvaheline tasand. See omakorda tähendabki maailma tehnoloogilise arenguga sammu pidamist. Muideks - Paytailor on Eestis täiesti olemas ja töötab, äppi saab tõmmata siit ja siit

Rode Luhaäär

Minu vestluskaaslase kodulehe päises olev lause selgitab lahti ka Paytailori enda brändi põhialused: "Passion never fails". Vaadake Rode kodulehte siit

Järelmõte: ilmselt oleksingi pidanud selle episoodi salvestama juba inglise keeles 🙂

Paytailori lugu - Rode Luhaäär

Räägime Rode Luhaäärega PayTaylori tegemistest

Brändi ehitamine

Kaevume sügavamalt brändiloome soppidesse ja vaatame, kuidas on see ajas muutunud. Kõigepealt üks faktiparandus: Coca Cola brändi väärtus on suurusjärk 80 miljardit eurot. Siin all ka informatiivne video, millele episoodis vihjasin.

Kui Arno isaga koolimajja jõudis, olid tunnid juba alanud. Täpselt selline tunne on mul vaadates Eesti turundajaid maailmas. Õnneks on siin metafooris toodud Arno väga kiire õppija ja seda on rõõm näha. Selline väike ettevõtmine, nagu Vestige Verdant on väga lühikese ajaga jõudnud tegelikult kaugele. Enesekindla ja konkreetse suhtumisega bränd on omaks võetud nii Eestis, kui ka välismaal.

Aga milles seisneb siis brändi ehitamine?

Üks osa kogu protsessist on loomulikult toode ja selle kvaliteet. Unikaalsus, mis võlub Eestis ja mujal. Ratsionaalsed argumendid on väga olulised ja ma ei püüagi neid kuidagi vähemaks rääkida. Lisaks neile, on olemas veel terve maailm, mida sihtgrupp tegelikult tarbib. See on väärtusmaailm.

Sihtgrupi areng

Eesti sihtgrupp on teinud läbi suure hüppe viimase paarikümne aasta jooksul. See puudutab eelkõige brändide väärtusmaailma tajumist. Sinna juurde kuulub ka väärtusmaailma ostmine. Episoodis arutleme ka küsimuse üle: kui palju Vestige Verdanti tooteid veebipoest ostvad inimesed on toodet eelnevalt proovinud. Väga paljud ei olegi. Numbreid meil kahjuks ei ole aga siiski võime aimata, et toote ost toimub tänu eelnevalt saadud informatsioonile. Tegelikult tänu väärtusmaailmale. Vestige Verdanti väärtusmaailm ühtib väga paljude inimeste otsitud kuvandiga ja see annab ka esmakordsel ostul suure eelise.Seega brändi kuvand teeb imesi ja paneb inimese sooritama ostu pimesi. Nad ei ole ju toodet enne proovinud, miks nad peaksid siis usaldama? Episoodis toome väga banaalselt vorsti näite. Loomulikult on vorst lihatoode ja seega kuulub hoopis teise kategooriasse, aga müügiargumendid töötavad ikka samamoodi. Või tegelikult - unustame selle vorsti! Ma toon näite siitsamast Eestist: LaMuu. Eesti esimene ökojäätis. Mind huvitavad just need inimesed kes ei ole proovinud LaMuu jäätiseid. Hoolimata nende põhjustest, miks nad seda suurepärast jäätist proovinud ei ole, on neil selle toote suhtes mingi hoiak. Mul puudub küll statistika, aga kõnekeeles kõlab see hinnang umbes nii: "Aa - see on see jäätis, millest kõik räägivad".

Areng muudab asjaolusid

Kui varasemalt turundati rohkem ratsionaalseid omadusi ja väärtusmaailm oli vaid aimatav, siis mida aeg edasi, seda rohkem ostavad inimesed toote näol ka väärtusmaailma. See omakorda muudab brändikommunikatsiooni olemust. Täna peab bränd olema relvastatud tugevamate tõutunnustega, selgeks kommunikeeritud väärtusmaailma ja kindlalt tajutava ühtekuuluvustundega.

Kokkuvõttes

Brändi ehitus on muutumas jõulisemaks ja rohkem väärtuspõhiseks. Ostuotsused saavad kallutatud kogutud väärtusinformatsioonist ja seda kohati ka alateadlikult.

Brändijutud Roone Roostiga

Külas on Roone Roost ja räägime Vestige Verdant brändist.

Militaartehnika on tegelikult äri, nagu iga teinegi. Mõnede erinevustega valdkonnas ja tootearenduses. Äriline edu sõltub peaaegu alati valdkonna tunnetuses ja õigete tegevuste sooritamises. Intervjueerisin Threod Systemsi tegevjuhti Villiko Nurmojat, et teada saada, kuidas on õnnestunud väikesel Eesti militaartehnoloogia ettevõttel saada võrdlemisi lühikese ajaga suurte poiste laua taha.

Threod Systems väljapanek AAD18 näitusel, Lõuna-Aafrikas.

Põhjuseid on mitmeid - mida sügavamale vestlusesse laskume, seda rohkem avaneb erinevaid nüansse ja käike, kuidas just selles valdkonnas edu saavutada. Äärmiselt tähtis osa on ettevõtte kuvandil. Ilmselt on militaartehnoloogia valdkonnas kuvand isegi veel tähtsam kui tsiviilisikutele mõeldud kaupade müügis. Usaldusväärsust mõõdetakse aastates ja toote suunitluses.

Minu jaoks tekkis siin loos kaks liini - toote arendus ja kuvandi kasvatamine. Mõlemad samaväärselt tähtsal kohal. Villiko lausus intervjuus ühe väga tähtsa lause, see kõlas umbes nii: kui soovid kaugele jõuda, siis pead juba algusest peale end õigesti positsioneerima. Kuna olen viimasel ajal just positsioneerimisega päris palju tegelenud, siis tundsin siin ära selle koha, mis võiks huvi pakkuda paljudele neile, kes alles alustavad oma äriga.

Threod Systems kodulehekülg: https://threod.com/

Head kuulamist!

Threod Systems - kuvandi saavutamine

Intervjueerisin Threod Systemsi tegevjuhti Villiko Nurmojat, et teada saada, kuidas on õnnestunud väikesel Eesti militaartehnoloogia ettevõttel saada võrdlemisi lühikese ajaga suurte poiste laua taha.

Turundustunni selgitus

Nüüd alles, kus ma olen Turundustunni esimese episoodi juba avaldanud, räägin lähemalt oma podcasti mõtetest. Miks üldse asusin podcasti formaati tegema, kuidas on see seotud minu endiste tegevustega ja miks on kallak brändingul.

Minimalistlik meedium

Podcast on minimalistlik formaat - ainult heli ja kõik! Jah sinna juurde võib lisada veel ka video, aga hetkel ma ei näe selleks vajadust. Mind võlubki see nüanss, et oled ainult sina ja jutt. Eriti siis, kui kuulad episoodi kõrvaklappidest. Kuulates podcasti näiteks töötegemise kõrvale ja kõlaritest, jõuab jutt sinuni just sellel hetkel, kui "radar on maas". See on täpselt see hetk, kus kuuled aga ei kuula.

Aju teeb imet

Kui ma ütlen teile, et meie lähedal asub üks planeet, mis on punane ja kus elavad ainult sinised tiibinimesed, siis tegelikult genereerib teie aju juba nende sõnade lausumise ajal sellise paneedi koos tiibinimestega. Ehk siis aju visualiseerimisvõime on meeletult suur! Podcast kasutab ära seda inimaju potentsiaali ja lubab otse jutu rääkimise ajal sinu ajul kujutada ette erinevaid olukordi või probleeme. Kui näiteks lisame jutule ka muusikalise tausta, siis anname koheselt ajule lisamaterjali, et suunata visualiseerivat jõudu kuhugi suunas. Näiteks kujutage ette punast planeeti koos siniste tiibinimestega aktiivse trance muusika taustal! Jube lugu kas pole? Aga nüüd võtke seesama planeet, koos imeliste olenditega ja kujutage taustaks ette new age imeliselt kerget muusikat? Koheselt komponeerib teie aju samast olukorrast pisut lääge ja ideaalse maailma, mis sarnaneb muidugi Avatari filmile.

Podcast läheb korda

Ma ei soovi olla oma podcastiga nagu Kaspirovsky, kes maagiliste teleseansside ajal hullutas tuhandeid venelasi, vaid soovin lihtsat isiklikku kuulamissuhet. Olukorda, kus puudub kõik ebaoluline ja kus ainult hääle abil edasi antud mõte võimendatakse aju visualiseerimisprotsessori poolt sinule arusaadavaks tervikuks.

Podcast mõjub oma minimalistlikkusega.

Turundustund - selgitav episood

Nüüd alles, kus ma olen Turundustunni esimese episoodi juba avaldanud, räägin lähemalt oma podcasti mõtetest.
1 2 3 4 5

Turundus ja podcastid

Podcastid ja teenused. Kirjuta mulle ja selgitame välja, kuidas saab abiks olla.
VÕTA ÜHENDUST
envelopephone
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram