VÕTA ÜHENDUST 
turundustunni podcast

Tund aega turundusjuttu

Soovin edasi anda erinevaid aspekte, mis turunduses ette tulevad. Minu jaoks on siin valdkonnas päris palju sellist, mida pole piisavalt käsitletud ja kus ma tunnen, et saan abiks olla.
Kuula siit:

Esimeses osas käsitlen brändi häält. See on bränditööriist, mis sagedasti unarusse jääb ja millele ei pöötata eriti tähelepanu. Ometigi on ta nii oluline vahend suhtluses sihtgrupiga. Teises osas kuulete intervjuud Rudolf-Gustav Hanniga, kes on trükiteenuse startupi asutaja ja juht.

Brändi hääl ja Pagerr

Esimeses osas käsitlen brändi häält. Teises osas kuulete intervjuud Rudolf-Gustav Hanniga, kes on trükiteenuse startupi asutaja ja juht.

Alguses jagan paar head nippi, mida silmas pidada raadioklippide kirjutamisel. Pärast räägime Signe Ventseliga persoonibrändi loomise hirmudest ja kõhklustest. Kuna ma ka ise hetkel tegelen enda persoonibrändiga, siis tundsin, et mingit taolist lähenemist on vaja käsitleda. Mul on tegelikult väga hea meel, et viimasel ajal on just persoonibrändist nii palju juttu - teema on väga oluline. Loodan, et saate siit episoodist endale tuge ja häid ideid.

Signe Brändmooni koduleht on siin: https://brandmoon.ee/

Persoonibränd ja raadioklipid

Alguses jagan paar head nippi, mida silmas pidada raadioklippide kirjutamisel. Pärast räägime Signe Ventseliga persoonibrändi loomise hirmudest ja kõhklustest.

See tuleb äge episood. Siin kuuled minu otsinguid ja kahte teemat. Jah, ma muutsin oma podcasti formaati. Natukene. Aga sellest ma siin rohkem ei räägi. Põhiteemad on loovkirjutamise märkused ja suurilma influencerid.

Kuna ma olen loovkirjutamise koolitusi nüüd juba 2 aastat pakkunud, siis mul on koguenud terve posu märkuseid, mis võiksid kõikidele reklaamtekstide kirjutajatele huvi pakkuda. Siin episoodis toon mõned neist välja.

Jeffree Star on vastuoluline ärimees, kes väljendab oma mõtteid ka Youtube kanali videoklippides. Just seal sai alguse omanäoline dokumentaalvideoklippide sari, mis maailmas laineid lõi. Toome koos Mairiga välja mõned seigad ja püüame sellele kõigele mingit kokkuvõtet teha.

Kuna episoodi formaat on natuke muutunud, siis olen väga tänulik, kui sa kommenteerid, et kas selline ülesehitus sulle meeldis või jäi midagi puudu.

Jeffree Star ja loovkirjutamine

Märkused reklaamtekstide kirjutamise kursustelt ja Jeffree Star - päriselt ka influencer.

Reklaamitekstide kirjutamine on osake ärikultuurist. See tähendab, et enne kui jõutakse reklaami lahenduse ja sõnumini, tuleb ära teha suur hulk eeltööd. Lihtne ja lühike sõnum välimeedia plakati peal tundubki seetõttu nii lihtne, et ta on ju nii lühikene. Kõik, kes on reklaame teinud, teavad, et lühikeste sõnumite kirjutamine ongi see kõige raskem.

5 punkti, millest loovkirjutamisel kinni pidada

Aga ma ei hurjuta niisama. Jagan siin episoodis ka 5 punkti, millest kinni pidada, et edukalt reklaame luua. Ma ei saa anda mingit täiuslikku reklaamiloomise reeglistikku, vaid näidispunkte, mis aitavad eeltööd põhjalikumalt teha.

Tule loovkirjutamise koolitusele

Siin on link Äripäeva Akadeemia koolitusele: "Kuidas kirjtada reklaamtekste?"

Kui soovid minu loovkirjutamise töötuba enda firmasse tellida, siis kirjuta mulle siin jaluses oleva kontaktivormi kaudu.
Kahepäevase töötoa teemapunktid on siin.

Loovkirjutamine

Jagan siin episoodis ka 5 punkti, millest kinni pidada, et edukalt reklaame luua.

 

Seekord räägin üksinda, ilma saatekülaliseta. Jututeemaks on mull ja tegu on pigem retoorilise aruteluga, kui et maailma sätestamisega. Tegemist on raudkindlate hoiakutega, mis vahest hoiavad tagasi nii ärilist edu, kui ka brändikuvandi jõulist arenemist. Võib olla jäi episoodist selgusetuks see, et mis puhul mullis olek väljendub. Toon siin välja mõned sellised juhtumid, mida ettevõtete puhul olen täheldanud.

  1. Meie ei tee sotsiaalmeediat / meie teeme ainult sotsiaalmeediat.
    Näiteks mõnedele tundub, et Instagram on kindlasti midagi sellist, mida neile eales vaja ei lähe või siis, et nad justnimelt teevad ja peaasjalikult Instagrami postitusi, aga kontol on vaevu 150 jälgijat. Instagram ei ole ei hea ega halb, aga lihtsalt üks turunduskanal, kuhu saab panustada suhteliselt väikesete kulutustega. Ärge saage valesti aru - ma ei küta Instat, vaid toon välja selle seletamatu hoiaku tema suhtes.
  2. Kodulehe esileht peab ära mahtuma ühele ekraanile. 
    Jumal tänatud - sellist hoiakut kohtan aina vähem, aga siiski - ta on olemas. Kogu maailm skrollib veebilehti ja mingit muret sellega kunagi ei ole, aga kui kellegile ettevõttes meeldib koduleht, mis mahub ühele lehele, siis nii see peab olema ja kõik!
  3. Mahutame reklaampinnale võmalikult palju informatsiooni.
    Selgitan - reklaampind ju maksab ja ta juba on tellitud, siis tuleb järelikult maksimaalselt ära kasutada. Selliseid plakateid ja reklaame kohtame igapäevaselt ning nad on mõnes mõttes isegi head - korraliku sõnumiga ja õigesti kujundatud reklaamid paistavad sedas paremini välja. Konkurentide omad näiteks.
  4. Mulle meeldib/ei meeldi mingi värv
    Igavikuline teema, et kui kellegile ettevõtte juhtkonnast mõni värv ei meeldi, siis kindlasti peab kogu ettevõtte graafiline pool sellega arvestama.
  5. Meil ei ole mõtet rääkida kõigiga, vaid ainult oma sihtgrupiga/meie sihtgrupp on kõik Eesti inimesed, nii mees kui naine vanuses 0-100.
    Vahet pole, millised on ettevõtte müügid hetkel ja kas sihtgrupiuuringuid üldse on tehtud. Ikkagi peab alati tegema täpselt ühetoonilist reklaami, rääkides oma kujuteldavad sihtgrupiga. Et ma nüüd segadust ei tekitaks, siis tegelikult peavadki reklaamid olema suunatud kellegile ja rääkima vastavas keeles, aga selle hoiakuga minnakse vahel nii ekstreemseks, et unustatakse ära Eesti rahvaarv. Justkui Eestis oleks miljonites mõnda väga spetsiifilist sihtgruppi. Reklaamisõnum peab olema sihtgrupipärane ja selge, kuid sihtgrupp on ainult sihtimiseks, mitte ainult teatud inimestega rääkimiseks. Teine raudkindel äärmus on absoluutselt kõikide inimeste eelistamine, see viib tasapaksu sõnumini (meie oleme parimad vms)
  6. Tahame panna oma kodulehe esilehele selle, kui vana meie firma on.
    Vahest on juba piinlik, et justkui see aastanumber annaks kellegile mingit söödavat või käegakatsutavat tulu. Tegelikult ei ütle sinu 25 aastat kellegile midagi. Loomulikult tuleb ta välja tuua, aga mitte kodulehe/välimeedia/tutvustava teksti kõige olulisemal kohal. Siia alla liigitaks ka kõik jube olulisena tunduvad argumendid, mida paljud ettevõtted ikka aeg-ajalt suurelt reklaamivad, kuigi pole ei sihtgruppi hoiakuid uuritud, ega ka toote põhiargumente välja toodud. See on omalaadne grupimantra, mis tekib ettevõtte sees ja millest keegi peale omade midagi aru ei saa.

Kindlasti on selliseid raidhoiakuid veel, hetkel lihtsalt ei tule pähe. Kui sul tuleb mõni selline mulli tundemärk meelde, mille vastu oled põrganud, kui vastu betoonseina - anna teada. Eredamad panen siiasamasse postitusse kirja.

Mull

Tegemist on raudkindlate hoiakutega, mis vahest hoiavad tagasi nii ärilist edu, kui ka brändikuvandi jõulist arenemist.

Ülimalt stiilne ja äge bränd, mis torkab silma nii leviku kui ka väljanägemise poolest. Üks kõige olulisim koht Amanjeda juures on tema põhimõttekindlus. "Ma olen ka ise kõike seda, mida müün" ja täpselt selline point tuleb ka kommunikatsioonis välja. Episoodis räägin Katriniga just brändi aspektist ja sellest, et mismoodi sellist brändi üldse kasvatada ja teha. Amanjeda on minu jaoks üks neist inspireerivatest brändidest ja ma väga loodan et ka teie saate siit inspiratsiooni oma ettevõtete brändide arendamisel ja ehitamisel.

Amanjeda

Katrin Kuldma ja Amanjeda

Episoodis räägin Katriniga, et mismoodi sellist brändi üldse kasvatada ja teha.  

 

Rääkisime Taddy tegijate: Olevi ja Taneliga viimati 30.-ndal novembril. Siis oli nende ettevõte alles stardipositsioonil ja üritas aru saada, mis Eesti turul toimub. Tänaseks on nad juba omajagu edasi arenenud ja ka uue lähenemise leidnud. Kõrvalt on lahe teadvustada, kuidas viimased arengud tunduvad takkajärgi vaadates üsna loogilised, aga iga sammu taga on siiski omajagu kasvamist ja sünnitamist.

Kogu maailm liigub elektrooniliste lahenduste poole ja seda igas valdkonnas. Digiturunduses on analüütika juba nii orgaaniliselt sisse ehitatud, et ilma selleta ei kujutakski keegi mingeid tegevusi ette. Traditsioonilise meedia puhul on analüütika kaudne ja põhineb statistikal ning uuringutel. See on ka loogiline, sest näiteks välimeedia pinnast mööda jalutavat inimest pole võimalik kuidagi tuvastada.

Taddy on siiski leidnud mooduse, kuidas analüüsida inimesi, kes silmavad välimeedia reklaami. See on seotud tehnoloogia arenguga ja peaasjalikult näotuvastuse tarkvaraga. Kui ma keerutasin oma peas seda mõtet, mida kõike võiks kaamera välimeedia pinna juures tähele panna ja kuidas saadud infot kasutada, siis jõudsin üsna mitmete utoopiliste ideedeni. Samas tean ka seda, et igat uus lahendust on vaja arendada, läbi töödelda ja testida. See töölõik lasubki noorte tegijate õlgadel, kes ei ole kinni traditsioonilistes käsitlustes.

Ootan juba huviga järgmist Turundustunni episoodi Taddyga. Eelmine episood on siin.

Panen siia Taddy esilehe lingi, kus saab vaadata ja lugeda välimeedia vaataja analüüsi kohta.

https://taddy.ee/

Natuke allapoole kerides ilmub nähtavale video.
Välimeedia töötamise analüüsi saab tellida kirjutades aadressile:
info@taddy.ee

Head kuulamist.

Millised on Taddy arengud?

Taddy on siiski leidnud mooduse, kuidas analüüsida inimesi, kes silmavad välimeedia reklaami.

Lisan siia kõik lingid, millest episoodis juttu oli:

Seesami reisikindlustus: https://vimeo.com/316960279

Brand Estonia: https://vimeo.com/299481813

Kalev Chocolates: https://vimeo.com/247636039

Viru Valge Making of: https://vimeo.com/43701154

Viru Valge: https://vimeo.com/43698938

Memorieslab: https://vimeo.com/133708062

Caviar Films'i
iseloomustab äärmiselt rafineeritud pildikeel ja sinemaatilisus.

See on see tunne, kui näed ühte kampaaniat, aga sa ei tea, kuidas sellel kampaanial läks. Kuigi väga tahaksid teada 🙂 Mul oli Maks ja Mooritsa hakklihakampaaniaga selline tunne. Andsin oma kiusatusele järele ja saatus ise natuke aitas kaasa, kuna hiljuti intervjueerisin Atria turundusjuhti, kes tegeles just selle kampaaniaga - Äripäeva raadio saates: "Eetris on turundusuudised". Jaa - ma tean, et see ei ole normaalse ja tavalise inimese jutt, aga kui sa oled töötanud üle paarikümne aasta reklaamiagentuurides ja sa näed kõiki Eestis toimuvaid turundusaktsioone teise pilguga, siis on see täiesti normaalne.

Aitähh Mirjam!

Seega - Mirjam Endla - Atria turundusjuht, oli nõus tulema minu podcasti ja rääkima sellest kampaaniast.  Toimus aastal 2015. Võib olla nägite isegi? Järvel olid kahe tee vahel maailmatuma pika aja üleval välimeediapinnad ainult hakklihaga. Ka busside peal oli visuaal. Ühesõnaga kasutati pea kõiki klassikalisi meediakanaleid.

Ma rohkem siin ei räägi, lisan ainult kampaania teleklipi:

See kampaania sai väga põhjalikult läbi käidud. Uskuge mind - ta oli seda väärt!

Hakkliha

Maks ja Mooritsa hakklihakampaaniast räägime Atria turundusjuhi: Mirjam Endlaga.

Õppisin sellest saatest nägema asju teisiti: nutitelefoni äpp on lihtsalt üks väljund suurele pilvelahendusele. See tundub iseenesest mõistetav teadmine, isegi koolipoiss saab sellest aru. Kui toode on äpp, siis oleks ju loogiline, et ta saab ka vastavalt kommunikeeritud ja turundatud.

Kas äppile on brändingut vaja?

Paytailori puhul näiteks ei ole. Tegemist on intuitiivse baastasandi lahendusega, mis avab võimalused. Paytailoril on bränd olemas nii või teisiti, sest kõikide selle äppi kasutajate peades tekib varem või hiljem kuvand. Kuid makselahenduse puhul ei ole äppi kuvand seotud inimese enda kuvandi ega maailmavaatega.

Kui Paytailori logo saaks kaela riputada, kas see oleks siis bränding?

Jah, ilmselt küll. Kuigi ma hetkel ei tea, et millist ühiskondlikku hoiakut Paytailor edastaks? Paytailor ei olegi sellise kommunikatsiooni suunaga tegelenud.  Tegemist on rohkem platvormi, kui lõpptarbijaga. Paytailori klientideks on kaupmehed, kes pakuvad oma klientidele maksevõimalust. Nii, et kui keegi mingi läikiva logo kaela riputaks, siis see peaks olema kaupmees :). Siit tulebki Paytailorile idee - varustada kaupmeestest kunded Paytailori atribuutikaga.

Aga äppi peab ju lõppklient tõmbama!

Just - siin ongi tegu uue maailma lähenemisega, kus kummalisel kombel on kaupmees huvitatud sellest, et tema kliendid  kasutaks kellegi teenust. Paytailoril on tegelikult olemas peale äppi ka oma kodulehekülg ja tajutav visuaalne kuvand. Vaata Paytailori kodulehte!

Intuitiivsus ongi edukuse valem?

Jah - siin küll. Lahenduse lihtsus saab saatuslikuks nii kaupmehele kui ka lõppkliendile. Rääkisime episoodis ka sellest, et erinevates kultuurides on lisaks erinevatele keeltele ka erinevad nutitoimingute hoiakud. Need tuleb ära arvata ja täpselt paika panna selleks, et Londonis elav Jonathan saaks sekundi jooksul aru sellest, kuidas äppiga toimida. Kusjuures Jonathan ei pruugi käituda nutitelefonis samamoodi, kui näiteks Tartus elav Taivo.

Rahvusvaheline teenuseplatvorm

Eesti on Paytailori jaoks liiga väike, kogu maailm on just paraja suurusega. Selle ettevõtmise tegemistesse on sünnist saadik sisse kirjutatud rahvusvaheline tasand. See omakorda tähendabki maailma tehnoloogilise arenguga sammu pidamist. Muideks - Paytailor on Eestis täiesti olemas ja töötab, äppi saab tõmmata siit ja siit

Rode Luhaäär

Minu vestluskaaslase kodulehe päises olev lause selgitab lahti ka Paytailori enda brändi põhialused: "Passion never fails". Vaadake Rode kodulehte siit

Järelmõte: ilmselt oleksingi pidanud selle episoodi salvestama juba inglise keeles 🙂

Paytailori lugu - Rode Luhaäär

Räägime Rode Luhaäärega PayTaylori tegemistest
1 2 3

Turundus ja podcastid

Podcastid ja teenused. Kirjuta mulle ja selgitame välja, kuidas saab abiks olla.
VÕTA ÜHENDUST
envelopephone
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram